Posten misbrukes av svindlere: Ber politiet ta grep
Posten opplever omfattende misbruk av sin merkevare gjennom svindelnettverk og ber politiet om sterkere innsats. Samtidig viser en rapport at politiet mangler kapasitet til å håndtere det store antallet svindelsaker, noe som vekker bekymring for tilliten.

Kort oppsummert
- Posten Bring har levert en samlet melding til politiet etter 347 svindelforsøk der merkevaren deres er misbrukt.
Posten Bring er lei av å bli misbrukt av svindlere og har levert en samlet melding til politiet etter 347 nylige svindelforsøk. Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen understreker at Postens merkevare blir ødelagt. Problemet forsterkes av at 85 prosent av alle svindelsaker politiet avsluttet i fjor, ble lagt bort, ofte på grunn av manglende kapasitet. Førstestatsadvokat Olav Helge Thue frykter dette svekker tilliten til politiet.
Økokrim lanserte en egen bedragerieining i oktober med 27 ansatte på Gjøvik for å bekjempe digitale bedragerier. De vedgår systemsvikt da saker behandles som enkeltsaker uten gode nok analysesystemer. En ny nettløsning for svindelmeldinger, som skal samle data for analyse, planlegges lansert innen utgangen av august.
Samarbeidet med den nye enheten varierer; Trøndelag politidistrikt har ikke hatt kontakt, mens Vest politidistrikt drar nytte av deres erfaringer. DNB, som har mange svindelkunder, hadde forventet et mer omfattende samarbeid med Økokrims enhet. Kinas ambassade har tilbudt samarbeid med norsk politi mot grenseoverskridende svindel, noe Økokrim-sjef Pål Lønseth er positiv til.
Kenneth Tjønndal Pettersen
Olav Helge Thue
Jon Andre Hvoslef-Eide
Åsbjørn Vikan
Kari Bjørkhaug
Pål Lønseth
Sebastian Claydon Takle
Posten Bring
NRK
Politiet
Politidirektoratet
Riksadvokaten
Økokrim
DNB
Kinas ambassade
Norge
Gjøvik
Trøndelag
Vest
Kina
Oslo