Isak Johansen (19) og Jonas Ruud Iversen (21) driver nettbutikken Asuro. no, hvor de selger mobile PC-skjermer.
Siden oppstarten i oktober i fjor har salget eksplodert, og de omsetter nå for over én million kroner i måneden. De to gründerne møttes på et netthandelskurs og fant ut at de ville starte en felles bedrift.
PC-skjermene er utbrettbare og kan enkelt monteres på en laptop, noe som gjør dem ideelle for folk som jobber på farten. Selv om de er unge, jobber de hardt og lærer mye underveis, og de ser nå mot en ekspansjon til Sverige og Danmark.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Det er en markant økning i antall unge gründere i Norge, med en økning på 14 prosent i aldersgruppen 16-24 år fra 2022 til 2023. Guro Berntzen-Haziri (27) er en av disse, som etter å ha opplevd fødselsdepresjoner, startet nettbutikken Lykkesjel og en fysisk smykkebutikk i Sarpsborg. Hun selger «evighetsarmbånd», en trend hun har hentet fra utlandet. Innovasjon Norge ser positivt på denne utviklingen, da Norge har hatt færre unge gründere enn andre sammenlignbare land. Sosiale medier spiller en viktig rolle i å forenkle prosessen for unge gründere, ved å dele tips og triks.
3 måneder siden
En ny studie fra SSB viser en økning i antall unge gründere, spesielt blant kvinner. Aurora, Astri og Malene, tre unge kvinner, driver bruktbutikken Dilla i Oslo. De opplever utfordringer som høy konkurranse og moms på bruktklær. Jentene startet butikken med egne midler, drevet av en drøm og inspirert av Auroras mormor. De mener flere unge ønsker å ta sjanser og bestemme over egen karriere. Professor Thomas Hoholm ved BI ser en økende interesse for gründerskap blant unge, men påpeker at vekst krever kompetanse og investeringer. Innovasjon Norge understreker viktigheten av å støtte unge gründere og gi dem rom til å feile, da dette gir verdifull læring.
1 måned siden
De to ni år gamle venninnene Nora og Isabelle står bak nettbutikken «Lille Mathilde», der de selger hjemmelagde smykker og hårtilbehør. Inspirasjonen kom i svømmetimene, og jentene har selv lært seg å designe og drive nettbutikken ved hjelp av veiledninger på YouTube og Google. Foreldrene har bidratt med opprettelse av nettsiden og innkjøp av utstyr. Entreprenørskapseksperter fremhever jentenes initiativ som et godt eksempel på hvordan man kan skape engasjement og motivasjon hos unge, og trekker frem viktigheten av praktisk læring. Jentene reinvesterer pengene de tjener tilbake i bedriften, og har planer om å utvide med en fysisk butikk når de blir eldre.
2 måneder siden
Ungdomsbedriften RaskJobb er startet av tenåringer i Moss for å motarbeide fordommer mot generasjon Z og bistå unge med å komme inn i arbeidslivet. Initiativet springer ut fra at mange bedriftsledere anser denne generasjonen som utfordrende og med manglende arbeidsmoral. RaskJobb vil via en nettside skape kontakt mellom ungdom og eldre som trenger hjelp til forskjellige oppgaver. NHO ser dette som en positiv gest til næringslivet, og Ungt Entreprenørskap understreker at jentene tar konseptet videre ved å lære opp andre unge til å bli gode arbeidstakere.
4 måneder siden
Sillysanta AS, startet som en hobby av Kristian Flaaten Walle og Kristoffer Lenngren Wright i 2016, har opplevd betydelig vekst og omsatte for 141 millioner kroner i 2023. Selskapet, som begynte med julegensere, har utvidet sitt produktsortiment til å inkludere pysjer, onesies og brettspill. De to gründerne fremhever samarbeid, tidlig investor og en datadrevet tilnærming som nøkkelen til suksess. Sillysanta har ekspandert til flere europeiske land, og selv om veksten er noe redusert i 2024, planlegger de å fortsette sin strategi med fokus på eksisterende markeder i 2025.
2 måneder siden
Alexandra og Robin Amundsen sa opp jobbene sine for å starte Nordic-Cosmetics AS, som selger koreansk hudpleie. De ønsket mer tid med familien og å skape lokale arbeidsplasser. Selskapet har hatt stor vekst siden 2021, med en omsetning på 25 millioner i 2024. Ekteparet leverer og henter barna i barnehagen hver dag, og jobber etter at barna er lagt. De sysselsetter nå seks personer lokalt og planlegger videre ekspansjon i Norden.
2 måneder siden
Joakim Jørgensen (28) har skapt en suksessfull virksomhet innen turistnæringen ved å utnytte Airbnb og nordlyssafari. Han startet med å leie ut sin egen leilighet og administrerer nå en portefølje på 10 leiligheter, i tillegg til å drive nordlyssafari med to minibusser. Jørgensen har omsatt for to millioner kroner på en måned med nordlyssafari og mener at han har knekt koden for å tjene penger på turister. Han har lært seg det meste gjennom YouTube og podcaster, og mener at formell utdanning er unødvendig. Jørgensen planlegger nå å ta et friår og ønsker å gi tilbake til samfunnet etter å ha tjent gode penger. Reiselivsforsker Åsa Helen Grahn påpeker at korttidsutleie kan skape problemer for lokalbefolkningen, men at Jørgensens entreprenørskap også har positive ringvirkninger.
2 måneder siden
Joakim Jørgensen (27) har byttet bakerjobben med utleie og nordlysturisme, og tjener nå millioner. Han leier ut boliger for andre og deler inntektene, og har tjent store summer på korttidsleie av en enkelt leilighet. I tillegg har han startet et guideselskap for nordlysturisme som raskt har blitt stort i Tromsø. Kommunen vurderer nå å regulere markedet for korttidsutleie, men Jørgensen er positiv til gründerlivet og mener det fyller et behov.
14 timer siden
Unge boligkjøpere sliter med å finne rimelige boliger nær Oslo. Prispresset sprer seg fra hovedstaden til nabokommunene, noe som gjør det vanskeligere å komme inn på markedet.
7 dager siden
Brage Walsøe (21) fra Lakselv sparer penger ved å kjøpe og selge sjeldne kosmetiske gjenstander, kalt «skins», i spillet Counter Strike. Etter oppdateringen til CS2 i 2023 økte etterspørselen og prisene på skins betydelig. Brage leter etter sjeldne mønstre og selger disse til samlere, noe som kan gi ham opptil 15.000 kroner i måneden. Han bruker skins som en sparemetode ved å binde opp penger i gjenstandene, noe som gjør det vanskelig å bruke pengene impulsivt. Spareøkonom Else Sundfør advarer om at markedet er risikabelt og kun drives av tilbud og etterspørsel, og anbefaler at skins kun utgjør en liten del av en investeringsportefølje. Brage har også erfart tap, blant annet da verdien på enkelte skins falt kraftig etter en oppdatering i 2021. Likevel ser både han og Sundfør at unge investerer i utradisjonelle objekter de kjenner til, som skins og Pokémon-kort, fremfor mer tradisjonelle investeringer.
21 dager siden
Artikkelen belyser den økte interessen for aksjehandel blant unge investorer (18-29 år) under det nylige børsfallet. Nordnet rapporterer om en betydelig økning i både antall transaksjoner og nye kunder i denne aldersgruppen. De unge lar seg ikke avskrekke av markedsuroen, men ser heller muligheter i de store svingningene. Flertallet av investorene er menn, og mange benytter anledningen til å kjøpe aksjer i selskaper som DNB, Vår Energi og Norwegian. I tillegg påvirker nedgangen i oljeprisen handelen med olje- og gassaksjer.
9 dager siden
Sommeren nærmer seg, og mange unge søker sommerjobber i ulike bransjer. En ny undersøkelse fra NHO viser at flere bedrifter ansetter sommervikarer i 2025, og at unge i alderen 18–22 år er flinke til å ta direkte kontakt med arbeidsgivere. Ragnhild Wright Ousland, daglig leder ved Ekebergrestauranten i Oslo, opplever stor pågang med over 150 søkere, hvor rundt 30 prosent møter opp personlig med CV og søknad, noe hun mener viser initiativ. Samtidig opplever 17 år gamle Tobias Larsen fra Mo i Rana utfordringer med å få svar på søknader, til tross for aktiv innsats. NHO oppfordrer unge til å fortsette å ta direkte kontakt med bedrifter, da 60 prosent av de som får sommerjobb, har gjort nettopp dette. Undersøkelsen viser også at mange får jobb gjennom nettverk, særlig ved å være barn av ansatte i bedriften. Generasjon Z overrasker med sin aktive tilnærming til jobbsøking, til tross for stereotypier om dem.
2 måneder siden
Jørgen Amundsen, gründeren bak det populære klesmerket Amundsen, forteller om reisen fra klokkesalg til suksess med fritidsbekledning. Merket har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2010, og har nå butikker i både Oslo og USA. Amundsen ønsker å skille seg ut i markedet ved å fokusere på kvalitet og tidløst design, og lar seg ikke stresse av kopiering. Selv om selskapet har vokst, er Amundsen fortsatt sterkt involvert i produktutviklingen. Han ser ikke på selskapet som en familiebedrift, men to av hans barn jobber i butikken.
1 måned siden
Krone Frukt i Hønefoss opplever stor etterspørsel etter den populære «TikTok-sjokoladen», også kjent som Dubai-sjokolade. Til tross for en kilopris på 1.450 kroner selges sjokoladen svært godt. Daglig leder Hanar Mohammed forteller at de aldri har solgt så mye av en bestemt type sjokolade før. Krone Frukt ble startet av Hanars foreldre i 1999, og i 2024 omsatte butikken for 26 millioner kroner, en økning fra året før. Familien, som opprinnelig er fra Irak, konkurrerer med store kjeder ved å fokusere på kvalitet, personlig service og ferske råvarer som de henter selv i Oslo flere ganger i uken.
1 måned siden
BH-selskapet Kat Is Brassy, grunnlagt av Katherina Børve og Jan Roger Svenning, har meldt oppbud. Selskapet, kjent for sin selvklebende BH Brassybra, hadde stor suksess etter oppstarten i 2016, med en omsetning på over 13 millioner kroner i 2019. Ekteparet satset i USA for å konkurrere internasjonalt, men opplevde et kraftig salgsfall under pandemien. Selskapet har en gjeld på over 4 millioner kroner, og DNB og Innovasjon Norge er de største kreditorene. Et amerikansk selskap, Brassy Inc, ble etablert for å styrke salget i USA, men det er foreløpig uklart om også dette selskapet er berørt av konkursen.