Partilovnemnda undersøker finansiering av FOR-reklame
Partilovnemnda har besluttet å granske finansieringen bak en stor reklamekampanje for partiet Fred- og rettferd (FOR). Undersøkelsen kommer etter spørsmål om hvem som har betalt for kampanjen, som virker langt dyrere enn de registrerte bidragene.

Kort oppsummert
- Partilovnemnda skal undersøke finansieringen av partiet Fred- og rettferds (FOR) reklamekampanje på T-banen i Oslo.
Partilovnemnda har besluttet å undersøke finansieringen av en omfattende reklamekampanje for partiet Fred- og rettferd (FOR). Kampanjen, som vises på T-banen i Oslo, uttrykker motstand mot norske bidrag til krigen i Ukraina. Partiet har registrert et økonomisk bidrag på 50. 000 kroner på partifinansiering.
no. Leder for Partilovnemnda, Ragna Aarli, stiller spørsmål ved om dette er tilstrekkelig til å dekke kostnadene for kampanjen, som ifølge reklamebyråets prislister kan koste over 1,4 millioner kroner før rabatter. Partiet har ikke oppgitt kostnaden eller hvem som har betalt til mediene. Partilovnemnda vil nå kontakte partiet for å avklare finansieringen og sjekke om regelverket for partifinansiering, som krever identifisering av bidrag over 10.
000 kroner og forbyr anonyme/utenlandske bidrag, er fulgt. Saken skal drøftes på nemndas møte 27. mai.
Ragna Aarli
Gisle Holst Roness
Partilovnemnda
Fred- og rettferd (FOR)
Sporveien
JCDecaux
NRK
VG
Nato
partirevisjonsutvalget
Oslo
Ukraina
Norge