Partilovnemnda har startet en undersøkelse av finansieringen bak Fred og Rettferdighetspartiets (FOR) nylige reklamekampanje på T-banen i Oslo. Kampanjen, som uttrykker motstand mot norsk støtte til Ukraina, er ifølge VG og reklamebyråets prislister anslått å kunne koste rundt 1,45 millioner kroner per uke før eventuelle rabatter. Partilovnemnda, ledet av Ragna Aarli, stiller spørsmål ved om partiets rapporterte støtte på 50 000 kroner er tilstrekkelig til å dekke kostnadene.
Regelverket krever at all partistøtte over 10 000 kroner rapporteres innen 28 dager, og rabatter regnes som støtte. Partiet har ikke besvart medienes henvendelser om finansieringen. Nemnda vil nå kontakte partiet for avklaring og kan kreve innsyn i regnskap dersom nødvendig, og beskriver situasjonen som "ganske spesiell".
Saken skal drøftes videre på nemndas møte 27. mai.