Fredrikstad kommune stopper bompengeinnkrevingen fra Kråkerøy til sentrum fra og med fredag. Beslutningen ble tatt etter at restmidler på cirka 55 millioner kroner fra Bypakke Nedre Glomma fase 1 ble allokert til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.
Dette fremskynder avslutningen av bompengeinnkrevingen betydelig, da den opprinnelig var planlagt å fortsette til oktober 2025.
Kråkerøyforbindelsen åpnet i juni 2011, og bompengeperioden var satt til 15 år.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad. Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter. En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.
2 måneder siden
Bompengeinnkrevingen på riksvei 7 gjennom Hallingdal opphører, fordi veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden. Lokalpolitikere ønsket å fortsette innkrevingen for å finansiere ytterligere veiforbedringer, men dette krever godkjenning fra Stortinget. Frp er fornøyd med at bommen fjernes, mens andre frykter forsinkelser i veiarbeidet. Bilister med AutoPASS betaler i dag 68,80 kroner for strekningen.
3 måneder siden
Riksvei 7 gjennom Hallingdal er snart nedbetalt, men lokalpolitikere ønsker å forlenge bompengeinnkrevingen i fire nye år for å finansiere utbedring av veien videre. Veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden på grunn av høyere trafikk enn forventet. Et flertall i kommunene i Hallingdal støtter forslaget, med begrunnelse i at veien er farlig og trenger utbedring. Fremskrittspartiet er sterkt imot og mener bommen må fjernes når veien er nedbetalt. Saken skal behandles av Stortinget. Det er enighet om at veien trenger utbedring, men uenighet om finansieringsmetoden.
4 måneder siden
I Porsgrunn har et flertall i bystyret vedtatt å opprettholde bompengeinnkrevingen i 2025, til tross for at den eksisterende bypakken utløper. Varaordføreren fra Frp reagerer sterkt og kaller det et svik, da det var forventet en pause i bompengeinnkrevingen. SV og to representanter fra Arbeiderpartiet brøt med flertallet og stemte for fortsatt bompengeinnkreving, med henvisning til folkehelse og miljøhensyn. Frp har klaget vedtaket inn til Statsforvalteren for lovlighetskontroll. Det er også vedtatt fortsatt bompengeinnkreving i Skien og Telemark fylkeskommune.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
1 måned siden
Statsforvalteren har stoppet Ivar Tollefsens planer om å bygge 220 hytter i Kragerø, etter at flere partier ba om en lovlighetskontroll. Kommunestyret hadde tidligere godkjent prosjektet, men Statsforvalteren mener saken ikke var tilstrekkelig belyst før vedtaket ble fattet. Ordføreren fra Rødt er fornøyd med avgjørelsen og fremhever hensynet til naturmangfoldsloven. Det opprinnelige forslaget inkluderte også 220 båtplasser, men dette ble senere redusert til 160. Kragerø kommune er underlagt Robek-listen, noe som krever statlig godkjenning av kommunale låneopptak.
4 måneder siden
Etter flere års debatt har Oslo byråd besluttet å samlokalisere utenlandsfergene til Kongshavn. Dette innebærer at DFDS flytter fra Vippetangen og Color Line fra Filipstad. Byrådet begrunner avgjørelsen med at det frigjør sentrumsnære områder for byutvikling. Vippetangen planlegges omgjort til park og offentlig rom, mens Filipstad skal utvikles til en ny bydel med boliger, arbeidsplasser og rekreasjonsområder. Byrådet vektlegger også at flyttingen er i tråd med Oslos klimamål og vil gi en sammenhengende havnepromenade rundt Akershus festning.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
2 måneder siden
Trondheim kommune opplevde en betydelig økonomisk forbedring i 2024, og snudde et budsjettert underskudd på 250 millioner kroner i oktober til et overskudd på 99 millioner kroner ved årets slutt. Denne forbedringen skyldes flere faktorer, inkludert et ekstraordinært rammetilskudd på 173 millioner kroner fra Stortinget. Finansbyråd Kjetil Ovrid Reinskou (H) understreker at omstilling og kutt i kommunens pengebruk har vært avgjørende. I tillegg bidro en uventet høy gevinst fra kraftfondet positivt. Det blågrønne samarbeidet, som tok over etter valget i 2023, har hatt som mål å redusere pengebruken i de kommunale tjenestene.
3 måneder siden
I 2024 betaler Oslo-bilister i snitt 509 kroner i bompenger per måned, noe som er høyest i landet. Sandnes og Stavanger følger etter med henholdsvis 479 og 472 kroner. Selv om Oslo har den høyeste belastningen, var økningen i bompenger lav, kun 1 prosent. Østfold opplevde den største økningen, spesielt i Fredrikstad og Sarpsborg, som følge av ny bompengeinnkreving rundt Nedre Glomma. Fredrikstad hadde en økning på 83 prosent, mens Sarpsborg hadde en økning på hele 184,5 prosent.
4 måneder siden
Regjeringen har halvert skattefradraget for BSU-sparing fra 20 til 10 prosent i 2023, noe som gir et maksimalt fradrag på 2750 kroner. Det årlige sparebeløpet er begrenset til 27 500 kroner, og det er viktig å overføre penger innen bankenes frister. DNB har frist 27. desember, Sparebank1 har frist 30. desember, og Nordea har frist 31. desember. Det er ingen krav om å spare hvert år, men BSU-sparing må stoppe det året man fyller 34 år. Hensikten med endringen er å spare staten for rundt 600 millioner kroner årlig.
1 måned siden
Tomme sykehusbygg på Dikemark i Asker koster Oslo universitetssykehus (OUS) store summer i strøm, primært for å unngå frostskader. OUS har brukt rundt 18 millioner kroner årlig på strøm og fjernvarme. Sykehusdriften avvikles snart, og OUS planlegger å selge bygningene i 2025. Oslo kommune eier også store deler av området og har brukt betydelige midler på vedlikehold. Asker kommune ønsker at salget fremskyndes, og ser potensial for et nytt lokalsamfunn med boliger og næring. Tidligere planer om at Asker kommune skulle kjøpe eiendommen ble skrinlagt på grunn av økonomisk risiko.
26 dager siden
E6 og Dovrebanen er gjenåpnet fredag etter å ha vært stengt grunnet henholdsvis steinras og skader på Otta bru. Ordføreren i Sel kommune understreker viktigheten av åpningen for lokalsamfunnet, men påpeker samtidig sårbarheten i infrastrukturen. Statens vegvesen opplyser at oppryddingsarbeidet på E6 vil pågå frem til påske, med lysregulering og redusert hastighet. SJ Norge melder at Dovrebanen er klar for trafikk igjen, men det kan forekomme forsinkelser i starten.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.