
NRK
Partilederes sosiale medier: Ulike strategier for å nå unge
Norske partiledere tar i bruk ulike strategier på sosiale medier for å nå unge velgere i forkant av stortingsvalget. Mens noen satser på underholdning, holder andre en mer tradisjonell politisk linje, noe som vekker debatt om effektiviteten.
4 dager siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Partilederne bruker ulike sosiale medier-strategier for å nå unge velgere før stortingsvalget.
Norske partiledere benytter seg av ulike strategier på sosiale medier for å nå unge velgere i forkant av stortingsvalget. Høyre-leder Erna Solberg har valgt en underholdende og «offensiv» tilnærming, blant annet ved å opptre som DJ på Palmesus og introdusere rapgruppen Roc Boyz på Stavernfestivalen.
Dette står i kontrast til Frp-leder Sylvi Listhaugs mer tradisjonelle, politikkfokuserte kommunikasjon og statsminister Jonas Gahr Støres (Ap) mer uformelle, men mindre kontroversielle, innslag. Valgforsker Johannes Bergh mener Solbergs stil kan virke «litt desperat», men anerkjenner at den øker synligheten.
Han påpeker at Listhaugs seriøse tilnærming ser ut til å fungere for Frp. Høyres kommunikasjonssjef Cato Husabø Fossen forklarer Solbergs festivaldeltakelse som delvis privat, men bekrefter hennes vilje til å «by på seg selv».
Erna Solberg
Johannes Bergh
Sylvi Listhaug
Jonas Gahr Støre
Cato Husabø Fossen
Høyre
Arbeiderpartiet (Ap)
Fremskrittspartiet (Frp)
VG
NRK
Stavernfestivalen
Palmesus
Oslo
Tons of Rock