En småbarnspappa fra Ålesund bestilte en fotokalender med bilder av barna sine, men mottok en kalender med pikante soveromsbilder av et ukjent par. Dette er ikke en isolert hendelse, da Fotoknudsen har sendt feil kalendere til over 1000 kunder.
Flere har mottatt kalendere med bilder av fremmede, inkludert lettkledde og barn. Fotoknudsen beklager feilen, tilbyr nye kalendere og kompensasjon, og har meldt saken til Datatilsynet.
Datatilsynet undersøker saken og krever tiltak for å hindre gjentakelse. En kunde hadde også opplevd lignende feil i fjor, hvor hennes private bilder ble sendt til en fremmed i Sverige.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Fotoknudsen har beklaget etter å ha levert feil fotokalendere til over 1000 kunder. Flere kunder mottok kalendere med bilder av fremmede, inkludert menn i lederhosen og en nakenbadende tenåring. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Selskapet beklager sterkt og tilbyr kompensasjon i form av et gavekort på 500 kroner, samt nye kalendere. Datatilsynet undersøker saken etter meldinger om brudd på personopplysningssikkerheten. Selskapet hevder at de berørte vil motta sine korrekte kalendere før jul.
4 måneder siden
FotoKnudsen har beklaget en feil som førte til at rundt 1000 kunder fikk tilsendt familiekalendere med bilder av andre familier. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Kunder har uttrykt sjokk og ubehag over at private bilder av deres barn kan ha kommet på avveie. FotoKnudsen har kontaktet de berørte kundene for å beklage og tilby kompensasjon, samt retur av feilleveransen. Datatilsynet er varslet om saken og undersøker om det har skjedd brudd på personvernreglene. Forbrukerrådet understreker at kundene har rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake.
4 måneder siden
Fotoknudsen har opplevd en programvarefeil som har ført til at rundt 1000 kunder har mottatt feil kalendere. Mange kunder har fått kalendere med riktig forside, men med bilder av fremmede familier inni. Kunder har uttrykt sjokk og bekymring over at deres private bilder kan ha havnet hos andre. Fotoknudsen beklager feilen, som skjedde i forbindelse med en programvareoppdatering, og tilbyr berørte kunder kuponger og nye kalendere. Selskapet har også rapportert hendelsen til Datatilsynet og lover å forbedre sine prosesser for å unngå lignende feil i fremtiden.
4 måneder siden
FotoKnudsen har opplevd en feil der rundt 1000 kunder kan ha mottatt fotokalendere med bilder av andre. Selskapet har beklaget feilen og kontaktet de berørte kundene for å tilby kompensasjon og retur av feilleveransene. Datatilsynet har mottatt flere henvendelser om saken, inkludert en avviksmelding fra Storio Group, som leverer bilder for FotoKnudsen. De vil nå undersøke hendelsen for å kartlegge årsak, omfang og hvilke opplysninger som er berørt. En kunde forteller at hun mottok en kalender med feil bilder, til tross for at forsiden var korrekt.
4 måneder siden
FotoKnudsen har sendt ut feil fotokalendere til rundt 1000 kunder. Feilen har ført til at kunder har mottatt andres kalendere. Selskapet har kontaktet de berørte kundene for å beklage, tilby kompensasjon og sørge for retur av feilleveransene. Datatilsynet er også varslet om saken.
1 måned siden
Skatteetaten har beklaget at 3200 skattemeldinger ble sendt til barn under 13 år, hvorav den yngste var under ett år. Feilen ble oppdaget av etaten selv og er nå rettet. Foreldre har meldt om hendelsen i sosiale medier. Skatteetaten forsikrer at feilen ikke får noen konsekvenser for de berørte, og at ingen tiltak er nødvendig.
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
2 måneder siden
En mann er siktet for seksuallovbrudd etter å ha filmet jenter i en skolegarderobe i Indre Østfold. Kommunen anmeldte forholdet tre ganger mellom 2022 og 2023, men foreldrene ble først informert om saken denne uken. Foreldre reagerer sterkt på mangelen på informasjon og frykter at bildene kan ha blitt spredt på nettet. Politiet fant bilder fra 2018 til 2023 i mannens bolig. Kommunen beklager og vil gjennomgå saken. Politiet patruljerer rundt siktedes bolig etter hærverk.
8 dager siden
Renate Nygaard (29) oppdaget at et nakenbilde av henne fra da hun var 17 år, sendt til en ekskjæreste, har blitt solgt på Discord. Bildene inngår i en større lekkasje med over 1400 kvinner fra hele Norge, samlet i kanalen «Guttas Drøm» som tilbyr daglig nytt innhold fra lekkasjer via Snapchat, iCloud og andre kilder. Renate har anmeldt saken til politiet, som etterforsker en mann i 20-årene siktet for grov deling av krenkende filer og besittelse av seksualiserte filer av barn. Mannen skal ha tjent over 200 000 kroner på salget. Renate uttrykker sinne over situasjonen, oppfordrer andre til å stå frem og ikke skamme seg, og får støtte fra familie og venner i den vanskelige tiden.
1 måned siden
To kunder, Renate og Aslaug, opplevde problemer med sine Euroflorist-bestillinger. Renate mottok en blomsterdekorasjon som ikke соответствовала beskrivelsen og luktet vondt. Aslaug fikk en juledekorasjon med allergener, til tross for at hun hadde bestilt en allergivennlig variant. Begge klaget uten å bli hørt før TV 2 hjelper deg kontaktet Euroflorist. Selskapet beklaget hendelsene og tilbød kompensasjon. Euroflorist vil forbedre bestillingsprosessen for å unngå lignende problemer i fremtiden.
3 måneder siden
Kunder ved Manglerud senter har opplevd å få uventede og høye parkeringsfakturaer, noen opp til 6000 kroner, for parkering de ikke har hatt. Feilen skyldes et strømbrudd som har påvirket kameraene i parkeringshuset, noe som har ført til at kunder har blitt registrert for å ha parkert i flere dager. Selv om parkeringsselskapet One Park beklager feilen og har lovet å rette opp i feilaktige belastninger, har hendelsen skapt irritasjon og mistillit blant kundene. Selskapet oppfordrer kunder som har blitt feilaktig belastet til å kontakte kundeservice for refusjon.
2 måneder siden
Nordnet stengte sine plattformer etter et programvareproblem som førte til at noen kunder fikk se feil informasjon. Norgessjefen beklager hendelsen og understreker at selskapet prioriterer sikkerheten til kundenes data. Nordnet avviser at det har vært et sikkerhetsbrudd, men bekrefter at enkelte kunder har sett andres konti. Kunder som har blitt skadelidende oppfordres til å ta kontakt, og Nordnet vil vurdere kompensasjon i hvert enkelt tilfelle. Aksjen falt som følge av hendelsen.
2 måneder siden
En feil hos nettmegleren Nordnet berørte 350 norske kunder, som enten kunne se feil kontoinformasjon eller hadde sin egen konto synlig for andre. Handelsplattformen ble stengt i fire timer som et sikkerhetstiltak etter at kunder meldte om problemer. Ifølge Nordnet har ingen kunder opplevd uautoriserte handler. Selskapet beklager hendelsen og forsikrer at feilen er rettet og at en sikkerhetsmekanisme er installert. Svenske Finansinspektionen har uttalt at de ser alvorlig på saken og vil følge den opp.
2 måneder siden
Semper tilbakekaller barnematglasset Couscous med kyckling og basilika, beregnet for barn fra 6 måneder, på grunn av feilmerking. Et begrenset antall glass kan inneholde spagetti med kjøttsaus, som inneholder det udeklarerte allergenet selleri. Tilbakekallingen gjelder glass med artikkelnummer 9550 og best før dato 20.11.2026. Selskapet understreker at de prioriterer sikkerheten til sine kunder og beklager ulempen dette medfører. Kunder som har kjøpt produktet bes ta kontakt med Sempers kundeservice for mer informasjon.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.