Norsk Tipping avvikler salg av Lotto, Vikinglotto og Tipping i butikk fra 2028 på grunn av økt digitalisering. Stadig færre kunder leverer kuponger i butikk, og mange kommisjonærer sier opp sine verv.
Selskapet anser det ikke som økonomisk forsvarlig å utvikle nye terminalløsninger.
Flaxlodd vil fortsatt være tilgjengelig i butikk, og Norsk Tipping vil bistå kunder med overgangen til digitale løsninger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Fra 1. januar 2028 vil det ikke lenger være mulig å tippe eller levere lottokuponger i butikk. Norsk Tipping faser ut denne tjenesten på grunn av synkende omsetning i fysiske utsalgssteder og en økende andel digitalt salg. Kun Flax-lodd vil fortsatt være tilgjengelig over disk. Kundedirektør Roger Soleim uttaler at dette markerer slutten på en æra, men at digitaliseringen tvinger frem nødvendige valg. I dag står digitalt salg for rundt 90 prosent av Norsk Tippings totale salg.
2 måneder siden
Norsk Tipping vil avvikle tradisjonell kommisjonærdrift i butikk fra 2028 etter 80 år. Årsaken er at stadig flere spiller digitalt, og at det er for kostbart å utvikle ny kommisjonærterminal. I dag foregår 90 prosent av salget digitalt, og antall kommisjonærer har sunket betraktelig. Etter 2028 vil kun Flax-lodd selges i butikk.
3 måneder siden
Mobilselskapet NiceMobil, som ble lansert i 2021 som et heldigitalt selskap, legges ned. 57.000 kunder flyttes over til Ice. Ice begrunner beslutningen med endringer i markedet og et ønske om å samle ressursene om én merkevare. Overføringen starter denne uken, og kundene vil beholde sine eksisterende abonnement med samme pris og datapakker. I tillegg får de tilgang til nye fordeler. Ice investerer i utbygging av 5G-nettverket og nærmer seg én million kunder. Selskapet har vært en del av Lyse-konsernet siden 2022.
1 måned siden
Posten avviser Postutvalgets forslag om å flytte all post til hentepunkter, og foreslår heller å redusere leveringsdagene til én dag i uken, med mulighet for hentepunkter som et valgfritt alternativ. De vil også utvide en dørterskeltjeneste for eldre over 75 år. Posten begrunner forslaget med digitalisering, eldrebølge og sikkerhetspolitiske utfordringer. Parallelt melder Postnord om kutt av 1500 stillinger i Danmark på grunn av nedgang i brevmarkedet, noe som ikke påvirker Postens virksomhet i Norge. Deutsche Post skal også kutte 8000 stillinger.
3 måneder siden
Fretex Harstad har innført endringer i hvilke varer de tar imot, og slutter nå å akseptere blant annet bøker, malerier, bilder og mange typer leker. Dette har ført til reaksjoner blant kundene. Regionleder Wigdis Strøm Kalsås forklarer at endringene er en del av en langsiktig strategi for å redusere kostnader, da mange av de mottatte varene ikke er salgbare og må kastes. Fretex har vurdert hva som selger godt og hva som er økonomisk forsvarlig å bruke tid på. Selv om enkelte bøker fortsatt kan være relevante, er det mange leker som er ødelagte og må kastes. Fretex forstår at endringene kan skape frustrasjon, men understreker at de vil informere kundene så godt de kan.
3 måneder siden
Stadig flere bruker mobilen til betaling, men eksperter advarer mot å kvitte seg med det fysiske bankkortet. Selv om digitale betalingsløsninger blir mer utbredt, kan mobilen svikte på grunn av strømmangel eller tekniske problemer. Det fysiske kortet fungerer som en reserve i slike situasjoner og er nødvendig for enkelte netthandel. Norge ligger etter Danmark i bruk av digitale kort, og selv om Norge er et digitalisert land, er vi ikke immune mot tekniske problemer som kan påvirke betalingssystemene. Ekspertene anbefaler derfor å beholde det fysiske kortet som et supplement til mobilbetaling for økt trygghet og fleksibilitet.
2 dager siden
Regjeringen foreslår å redusere brevlevering til én gang i uken. Dette er et svar på fallende brevmengder og høye kostnader.
4 måneder siden
Et utvalg har foreslått å avslutte levering av brev i postkasser, og heller bruke betjente postpunkter. De som trenger det, kan få post én gang i uken. Dette kommer som følge av et kraftig fall i brevmengden. Utvalget ser også på nye oppgaver for postbudene, som for eksempel «På dørterskelen»-prosjektet. Forslaget møter motstand hos noen som er avhengige av fysisk post. Utvalget understreker viktigheten av et solid postsystem for beredskap og at det er behov for å endre statens bruk av penger og regulering for å sikre fremtidens behov. Rapporten er nå sendt på høring.
19 dager siden
Netthandelen.no, en av Norges eldste nettbutikker, stenger dørene etter nesten 30 år. Selskapet ble startet i 1997 og var kjent for sine auksjoner og et brede produktspekter. På sitt beste omsatte de for en halv milliard kroner i 2012. De siste årene har omsetningen falt, og selskapet har forsøkt å tilpasse seg markedet ved å gå bort fra auksjoner og fokusere på salg av hagemøbler. Netthandelen var likevel en viktig grunnstein for Brandsdal Group, som i dag omsetter for 1,3 milliarder kroner, hovedsakelig gjennom selskapene Blivakker og Cocopanda. Ingen ansatte mister jobben som følge av nedleggelsen.
1 måned siden
PostNord har besluttet å stanse all brevutdeling i Danmark ved utgangen av året, noe som fører til at 1500 ansatte mister jobben. Beslutningen skyldes en kraftig nedgang i brevvolum som følge av økt digitalisering. Antallet brev har falt med hele 90 prosent siden år 2000, og bare det siste året har nedgangen vært på 30 prosent. PostNord anslår at de kan tilby 700 av de berørte ansatte nye stillinger internt, men 1500 stillinger vil forsvinne. Det tyske postkonsernet Deutsche Post skal også kutte 8000 stillinger på grunn av lignende utfordringer.
3 måneder siden
Flere selskaper som tilbyr bestillingsløsninger med QR-koder opplever økonomiske vanskeligheter. Selskapet Wink fra Verdal gikk konkurs lille julaften med en gjeld på rundt syv millioner kroner. Også Favrit, et større QR-selskap, sliter med et underskudd på 36 millioner kroner i 2023 og har redusert bemanningen betydelig. QR-bestilling fikk et oppsving under pandemien, men har siden opplevd en nedgang. Gründer Fredrik Larsen mener likevel at QR-bestilling i utelivet vil bestå, selv om han forventer tøffe år fremover.
4 måneder siden
Postutvalget har foreslått å redusere hjemlevering av post og heller benytte post i butikk, noe som kan spare staten for to milliarder kroner årlig. Dette kommer som følge av en kraftig nedgang i antall brev som sendes. Mens de fleste vil hente posten i butikk, vil eldre og ikke-digitale brukere fortsatt få post levert hjem en gang i uken. Utvalget foreslår også at aviser skal leveres i postkassen minst tre dager i uken. LOs representant i utvalget er uenig og ønsker å opprettholde hyppigere hjemlevering og dørterskeltjenester, noe som vil medføre en ekstra kostnad på en milliard kroner årlig. Forslaget er ment å være et balansert og fremtidsrettet tiltak for å redusere statens utgifter.
2 måneder siden
Norsk Tipping melder om endringer i Joker-spillet fra 19. mars. Prisen per kupong øker fra 20 til 25 kroner, som er den første prisøkningen siden lanseringen i 2000. Samtidig justeres premieplanen slik at en større andel av innsatsen går til førstepremiepotten. Målet er å sikre at førstepremien oftere når millionbeløp, da den i de senere år har sunket under dette.
2 måneder siden
Siden fusjonen med Mathem før jul 2023 har Oda redusert bemanningen med 523 ansatte og kuttet kostnader betydelig. Selskapet satser nå på å selge sin teknologi til andre dagligvareselskaper, etter å ha doblet effektiviteten i Mathems logistikk. Oda har hatt lønnsom drift i perioder av året i Norge, og ser positiv utvikling i Sverige. Til tross for tidligere milliardtap, sikter Oda mot lønnsomhet i 2026, med støtte fra Summa og Verdane. Den nye strategien innebærer ingen videre internasjonal ekspansjon for Oda-merkevaren.
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.