
Europeere foretrekker kinesiske biler fremfor amerikanske
3 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
En fersk europeisk undersøkelse avslører at bilkjøpere nå foretrekker kinesiske merker over amerikanske, en markant endring fra fjoråret. Denne holdningsendringen, som viser 47 prosent vurderer kinesisk mot 44 prosent amerikansk, kan skyldes geopolitiske spenninger og utfordrer etablerte markedsforhold.
En ny europeisk markedsundersøkelse fra Escalent viser en betydelig endring i bilkjøperes preferanser, hvor kinesiske merker nå overgår amerikanske. I en studie utført i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania og Italia, oppgir 47 prosent av de spurte at de vil vurdere å kjøpe en kinesisk bil, en økning fra 31 prosent året før. Samtidig har andelen som vurderer amerikanske biler falt fra 51 til 44 prosent.
Tilliten til kinesiske produkter har også steget fra 12 til 19 prosent, mens tilliten til amerikanske varer har sunket fra 31 til 24 prosent. KC Boyce, visepresident for drivlinjeutvikling og energiomstilling i Escalent, antyder at geopolitiske faktorer som tariffer, handelsavtaler og USAs holdning til Russland og Ukraina kan forklare nedgangen for amerikanske merker, som var det eneste landet med svakere resultater. Til tross for økt interesse, møter kinesiske bilprodusenter fortsatt utfordringer, da hele 72 prosent av respondentene mener kinesiske biler bør være billigere enn etablerte konkurrenter.
Kun 13 prosent er villige til å betale mer for en kinesisk bil, selv om den objektivt sett er bedre. Den fullstendige studien om kinesiske bilmerkers innflytelse i Europa forventes publisert senere denne måneden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!