Den svenske influenceren Bianca Ingrosso er under granskning for gjentatte brudd på markedsføringsloven. Konsumentverket har tidligere påpekt mangelfull reklameidentifisering i Ingrossos innlegg på sosiale medier, spesielt knyttet til produkter fra hennes egne selskaper som Caia Cosmetics og Mino Market.
Til tross for tidligere kritikk har Ingrosso fortsatt å publisere innlegg uten tydelig annonsmerking. Konsumentverket vurderer nå å ta saken videre til Konsumentombudsmannen, som kan bringe den for retten.
Ingrossos selskaper har fått en frist for å svare på anmerkningene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
8 dager siden
Svenske Konsumentverket har åpnet tilsynssaker mot rundt 50 kjente influencere og deres selskaper, inkludert Bianca Ingrosso, Jocke og Jonna Lundell, Therese Lindgren og Matilda Djerf. Granskningen retter seg mot manglende tydelig merking av reklameinnhold i sosiale medier. Jurist Maja Rogemyr i Konsumentverket påpeker at mange influencere ikke følger loven om reklamemerking, noe som er spesielt bekymringsfullt fordi de har stor påvirkning på barn og unge. Flere selskaper eid av influencere har mottatt brev fra myndighetene som en del av undersøkelsen.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.
1 måned siden
Prinsesse Madeleine har lansert et hudpleiemerke på Instagram i samarbeid med Weleda. Jurist Karin Crafoord mener prinsessen kan ha brutt loven ved å unnlate å merke innlegget som reklame. TV4 melder om anmeldelser til både Reklameombudsmannen og Forbrukerverket. Hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren avviser at innlegget var ment som markedsføring, men snarere som informasjon om en kommende virksomhet, og beklager hvis det er blitt oppfattet annerledes.
3 dager siden
Influenceren Bianca Ingrosso beskriver sitt hektiske liv som et sirkus hun elsker. Hun avviser at penger er drivkraften bak hennes mange prosjekter.
4 dager siden
Influenser Sara Emilie Tandberg møter uventede utfordringer med salg av boligen sin i Hakadal. Hun hevder huset ble markedsført ulovlig da hun kjøpte det.
4 måneder siden
Den svenske influenseren Bianca Ingrosso og hennes familie tjente over 200 millioner kroner i 2023, ifølge en gjennomgang av selskapsregnskap fra næringslivsavisen Breakit. Bianca Ingrosso, kjent som en av Sveriges største influensere, hadde størst suksess med sitt sminkeselskap Caia Cosmetics, som leverte et overskudd på 179 millioner svenske kroner. Hennes øvrige selskaper bidro også til det totale overskuddet. Familien, ofte omtalt som «Sveriges Kardashians», inkluderer også brødrene Benjamin og Oliver Ingrosso, samt moren Pernilla Wahlgren, som alle hadde betydelige inntekter fra musikk, restaurantdrift og andre selskaper. Familien er blant Sveriges mest innbringende kjendisfamilier.
1 måned siden
Influenserne Oskar Westerlin og Jørgen Fjeldberg har fått kritikk for markedsføringen av klesmerket Behrens Oslo. Forbrukerrådet reagerer på at en genser med kun 6% ull markedsføres som en «ullblanding», noe de mener kan være lovstridig. En professor i klær og bærekraft ved OsloMet kritiserer også merkingen og mener det er dårlig kundebehandling da produktet utgis for å være noe det ikke er. Westerlin har erkjent at de kunne brukt renere stoffer og har endret tittelen på genseren i nettbutikken. Han understreker at de tilbyr 30 dagers åpent kjøp.
6 dager siden
Den svenske influenseren Lovisa Worge (28) har fått nok av hatmeldinger knyttet til kropp og bilder hun deler på sosiale medier. Selv om hun har sluttet å poste lettkledde bilder, mottar hun fortsatt kritikk, spesielt etter et bilde fra stranden som viser ryggen hennes. Worge blir anklaget for å fremme anoreksi, noe hun tar ansvar for og sier at hun ikke hadde forstått fullt ut da bildet ble publisert i 2023. Hun understreker at hun ikke ønsker å glorifisere tynnhet og at hun forstår bekymringen for unge følgere. Samtidig mener hun at kritikken har gått for langt, og at hun må kunne ta bilder av kroppen sin som alle andre. Worge har tidligere vært åpen om kosmetiske inngrep, men nekter for mer enn det. Hun opplever også kritikk for bilder i tettsittende klær og påpeker at hun alltid har hatt en slank kropp.
23 dager siden
Det svenske og danske kongehuset har reagert på dommen mot Asp-Holmblad, en anerkjent hoffleverandør, for villedende markedsføring og kopiering av produkter. Det svenske kongehuset vil diskutere saken i Hoffleverandør-rådet. Det danske kongehuset avvikler ordningen med selskapet, men lar dem beholde statusen som hoffleverandør frem til 2030. Retningslinjene for kongelige leverandører åpner for å fjerne predikatet ved domfellelse eller manglende samfunnsansvar.
24 dager siden
Den svenske influenseren Matilda Djerf anklages for plagiat etter lanseringen av sin nye kolleksjon. Bildene fra Djerf Avenue, som viser Djerf liggende i et stort skjell, er svært like bildene til merket Slip Silk Pillowcase fra tidlig 2024. Djerf Avenue har innrømmet å ha blitt inspirert av bildene, men motejournalist Emily Dahl mener likheten er så stor at det er vanskelig å kalle det inspirasjon og omtaler det som uetisk. Djerf har tidligere mottatt kritikk for dårlig arbeidsmiljø.
1 måned siden
Prinsesse Madeleines lansering av hudpleieserien «MinLen» har skapt debatt og kritikk. Kritikere mener det er problematisk at en prinsesse driver kommersiell virksomhet, da dette kan skade kongefamiliens image. Eksperter påpeker at Madeleines navn gir selskapet et stort løft, men at produktene også vil bli gransket nøye. Hudpleieserien er utviklet sammen med et selskap grunnlagt av Rudolf Steiner, kjent for sin skepsis til vaksiner. Serien retter seg mot barn og unge, noe prinsessen begrunner med et ønske om å tilby trygge produkter. Etter å ha blitt anmeldt for manglende reklamemerking på Instagram, har det svenske hoffet uttalt at de vil være mer oppmerksomme på markedsføring i fremtiden.
4 måneder siden
Den svenske influenseren Matilda Djerf, kjent for sin klesstil og sitt hår, anklages for dårlig ledelse i sitt klesmerke Djerf Avenue. Ansatte rapporterer om et dårlig arbeidsmiljø med skriking og nedsettende kommentarer. Djerf og daglig leder har uttalt at de tar kritikken alvorlig. Artikkelen stiller spørsmål ved om Djerfs image vil ta skade, da hennes popularitet hovedsakelig er basert på estetikk, og om fansen vil forvente mer enn et velpleid ytre. Det påpekes at kombinasjonen av å være influenser og gründer kan skape utfordringer med personalhåndtering.
4 måneder siden
Forbrukerrådet kritiserer Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for manglende reell innvirkning, da influensere ofte tjener på negativ omtale. FIM har vanskeligheter med å kontrollere markedsføring på lukkede plattformer som TikTok. Regjeringen foreslår nå strengere markedsføringslov og økt tilsyn, med mulighet for bøtelegging. FIM selv mener at det offentlige bør påvirke plattformene til å begrense reklame mot unge. Det diskuteres også om FIM har utspilt sin rolle.
2 måneder siden
Ballinciaga har slettet alle sine innlegg på Instagram og TikTok etter at Helsedirektoratet varslet et gebyr på over 2,4 millioner kroner for ulovlig alkoholreklame. Helsedirektoratet mener markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var spesielt problematisk da den rettet seg mot et ungt publikum. Divisjonsdirektør Linda Granlund understreker at all alkoholreklame er forbudt, og at de ser svært alvorlig på saken. Ballinciaga har tidligere kommunisert at de har tatt til seg kritikken og avsluttet promoteringen av alkohol. Managementet til gruppen har foreløpig ikke kommentert saken til media.
1 måned siden
Den svenske billigkjeden Lager 157 etablerer seg i Lørenskog, noe som har utløst kritikk fra flere hold. Kritikere som influenser Kornelia Minsaas og miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender mener kjeden bidrar til en bruk-og-kast-mentalitet og at de billige klærne gir en illusjon av å spare penger. De påpeker også at kvaliteten ofte er dårlig. Lager 157 ble tidligere ilagt et gebyr for brudd på åpenhetsloven, men slapp boten etter en klage. Kjeden selv forsvarer seg med at de tilbyr rimelige klær av god kvalitet, og at kundene er fornøyde. Framtiden i våre hender oppfordrer forbrukere til å unngå fast fashion og heller satse på brukte kvalitetsklær.