
NRK
Dansk forsker foreslår å bruke sterke opplevelser i klimaundervisning
En dansk forsker foreslår å bruke sterke, negative opplevelser i undervisningen for å øke klimaengasjementet blant unge. Dette kommer etter at Klimabarometeret for 2024 viser en nedgang i unges engasjement sammenlignet med tidligere år.
2 måneder siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Klimabarometeret for 2024 viser at unge engasjerer seg mindre i klimasaken enn før.
Klimabarometeret for 2024 indikerer at unge i Norge viser mindre klimaengasjement enn tidligere år. Som en respons på dette foreslår den danske forskeren Martin Hauberg-Lund Laugesen en metode kalt «mørk pedagogikk».
Denne metoden innebærer å bruke sterke, negative opplevelser i undervisningen for å gi elever en mer direkte og følelsesmessig forståelse av klimakrisens konsekvenser. Laugesen mener dette kan motvirke følelsen av maktesløshet som nyheter ofte skaper, men understreker at metoden må tilpasses alder og unngå aktiv bruk av frykt.
Siw Killengreen, professor ved UiT, kritiserer forslaget sterkt og kaller det «hårreisende», spesielt med tanke på unges klimaangst. Hun og ungdomspolitiker Kimi Nie-Nilssen argumenterer for at man heller bør fokusere på håp, positive historier og konkrete handlinger i nærmiljøet for å øke engasjementet.
Daniella Figenschau
Silje Sjølstad
Martin Hauberg-Lund Laugesen
Siw Killengreen
Kimi Nie-Nilssen
Syddansk Universitet
UiT Norges arktiske universitet
Miljøpartiet De Grønne
Tromsø
Danmark