
Apple taper terreng: Samsung øker salget i USA
22 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
22 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Ferske tall fra analysebyrået Canalys viser at Apple taper betydelig markedsandel i USA til erkerivalen Samsung. Dette skjer samtidig som Samsung opplever kraftig vekst, drevet av et bredere produktspekter og innovative formfaktorer.
Ferske tall fra analysebyrået Canalys viser at Apple taper betydelig markedsandel i det amerikanske mobilmarkedet til erkerivalen Samsung. I andre kvartal falt Apples andel fra 56 til 49 prosent, mens Samsung økte sin andel fra 23 til 31 prosent. Dette tilsvarer et fall på 1,6 millioner solgte iPhone-enheter for Apple, en nedgang på over ti prosent.
Motorola og Google holder sine markedsandeler på henholdsvis 12 og 3 prosent. Analytikere peker på at Samsungs suksess skyldes et bredere prisspenn og et mer variert produkttilbud, inkludert brettbare modeller som Z Fold og Z Flip, samt den tynne S25 Edge.
Apples verdi har falt med 11 prosent på aksjemarkedet hittil i år, mens Samsung har sett en økning på nesten 40 prosent. Apple forventes å lansere en tynnere iPhone Air i september, men en brettbar telefon spås først i september 2026 av JP Morgan, syv år etter Samsungs første Galaxy Fold.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!