En mann sendte et brev til Coop Marked Vistdal, 50 år etter at han som ung gutt lurte betjeningen til å betale mindre for en Dymo-maskin. Mannen hadde dårlig samvittighet etter hendelsen, og la ved tusen kroner som kompensasjon.
Styreleder i Vistdal Samvirkelag, Finn André Fredvig-Erichsen, ble overrasket over brevet og synes det var en hyggelig gest. De har nå tatt kontakt med mannen, og pengene skal brukes til å støtte driften av bygget hvor butikken ligger.
Personen som sendte brevet er kjent med at TV 2 omtaler saken, men ønsker ikke å uttale seg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
2 måneder siden
En kunde oppdaget at Meny solgte marsipankake til 251 kroner (etter 30% rabatt), mens Kiwi solgte samme kake for 149 kroner. Gjerrigknarken reagerte på prisforskjellen og mente Meny forsøkte å lure kundene ved å selge dyrere kaker i Valentine-frysedisken. Meny beklaget og forklarte at de hadde forvekslet tilbudskaker med fullpris-kaker. Rema 1000 tilbyr også marsipankake til en lav pris, mens Kiwi ikke lenger har kampanje på disse kakene.
11 dager siden
Mattilsynet erkjenner brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) på grunn av lang saksbehandlingstid og tilbyr kompensasjon for overtredelsesgebyr med over ett års liggetid. Kompensasjonen er satt til 1971 kroner per måned over fristen. Mattilsynet oppfordrer berørte parter til å ta kontakt da de ikke har oversikt over hvor mange saker dette gjelder. Morten Lorentsen, som fikk et gebyr i 2018, mottar 41.000 kroner i kompensasjon, men donerer pengene til Flyktninghjelpen. Mattilsynet vil prioritere disse sakene og ansette flere saksbehandlere for å redusere saksbehandlingstiden.
1 dag siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
1 måned siden
En mann i 30-årene er dømt i Møre og Romsdal tingrett for å ha stjålet godteri fra en Kiwi-butikk i Surnadal. Overvåkningsvideo viste at mannen tok to poser Knatter og to Pingvin jordbærstenger uten å betale. Han erkjente tyveriet, men mente han ikke kunne betale boten på 3000 kroner fordi han ikke hadde inntekt. Retten dømte ham til å betale boten, subsidiært sone tre dager i fengsel, samt å betale 66 kroner i erstatning til Kiwi.
1 måned siden
En mann i 50-årene er dømt til betinget fengsel og bot etter å ha fremsatt hatefulle ytringer mot TV-profil Noman Mubashir på Facebook. Hendelsen skjedde i etterkant av Mubashirs deltakelse i TV 2-programmet «Nyhetskompaniet». Mannen publiserte et bilde av Mubashir med rasistiske kommentarer. Han ble anmeldt av politiet, erkjente straffskyld i Salten og Lofoten tingrett, og beklaget hendelsen. Mubashir har uttrykt takknemlighet for politiets håndtering av saken og håper dommen kan virke preventiv.
23 dager siden
Molde-trener Per-Mathias Høgmo bekrefter at han refunderte 3000 kroner til en misfornøyd supporter etter Moldes 3-0 tap mot Sandefjord. Supporteren hadde sendt et «erstatningskrav» via Vipps. Høgmo forteller til TV 2 at han først var skeptisk, men at kona overbeviste ham om å betale. Han mottok også flere krav fra andre supportere, men valgte å kun betale det ene. Tapet i Sandefjord har ført til økt press på Høgmo, som beskriver situasjonen som vanskelig.
1 måned siden
Christian Nordahl (38) ble tilkjent 70 000 kroner i erstatning etter en episode på Evje barneskole på midten av 90-tallet, der han fikk munnen vasket med grønnsåpe for å ha bannet i timen. Nordahl trodde lenge at dette var en legitim straff, men søkte senere rettferdsvederlag gjennom Statens sivilrettsforvaltning. Utdanningsdirektoratet behandlet saken og foreslo erstatningssummen. Etter å ha lest om en lignende hendelse i Tana, ønsker Nordahl å informere andre som har opplevd lignende om muligheten for å søke erstatning for urettmessig behandling.
1 måned siden
Kjell Magne Bondevik er ilagt straffeskatt etter å ha oppgitt feil opplysninger i skattemeldingen for 2020. Feilen, som ble oppdaget av Skatteetaten under en kontroll, dreier seg om 450.000 kroner for lite oppgitt inntekt, noe som resulterte i en skattegevinst på 193.000 kroner. Ifølge Finansavisen skyldes feilen fakturaer fra konsulentoppdrag som ble sendt i feil år. Bondevik selv beskriver hendelsen som en forglemmelse, og sier han er glad feilen ble oppdaget.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
4 måneder siden
Jarle Nilsen fikk en parkeringsbot på 660 kroner etter å ha parkert ved Fokus senter på Sørumsand. Han hadde først vært innom apoteket før han skulle til Rema 1000, men fikk bot fordi han angivelig gikk til naboeiendommen. Nilsen nektet å betale boten og kontaktet en advokat. Flere har engasjert seg i saken, som har skapt debatt i en lokal Facebook-gruppe. Parkeringsselskapet P-Service innrømmer at vakten gjorde feil og har slettet boten. De bekrefter at parkeringsplassen i utgangspunktet er forbeholdt Rema 1000-kunder, men at dette ikke er tydelig nok skiltet.
3 måneder siden
En mann i 50-årene har erkjent straffskyld for sin rolle i sjokkbrekket mot auksjonshuset Blomqvist i november. Han og en annen mann var varetektsfengslet, men er nå løslatt. Politiet mener det ikke lenger er fare for bevisforspillelse. Under brekket rygget maskerte personer en bil inn i auksjonshusets lokaler på Fornebu og stjal klokker og smykker for rundt en million kroner. Blant tyvegodset var en klokke fra Cartier og sølv fra Kongsberg-gruvene. Auksjonshuset har uttalt at sikkerhetstiltakene fungerte bra, og at omfanget av tyveriet er lite.
1 måned siden
Trond Vatle fra Ålesund oppdaget at en svinefilet han hadde kjøpt, veide betydelig mindre enn det som var oppgitt på pakken. Etter å ha kontaktet butikken, Eurospar Blindheim, ble det antydet at feilen lå hos produsenten, Norfersk. Produsenten beklaget hendelsen og forklarte at det trolig var en engangshendelse der to pakker hadde blitt veid samtidig. Vatle endte opp med å servere kylling til middag i stedet for svin, men han anbefaler potetgull som tilbehør til kyllingen.