Matvareprisene i Norge opplevde en nedgang på 2,2 prosent fra november til desember, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Denne nedgangen kommer etter en periode med prisstigning i oktober og november.
Prisfallet skyldes i hovedsak juletilbud og kampanjer på typiske julevarer.
Til tross for nedgangen i desember, er matvareprisene samlet sett 4 prosent høyere enn i desember året før.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Prisveksten i Norge var overraskende lav i desember, med en tolvmånedersvekst på 2,2 prosent, ifølge SSB. Dette er den laveste veksten siden desember 2020 og en nedgang fra 2,4 prosent i november. Kjerneinflasjonen endte på 2,7 prosent, lavere enn forventet. Prisnedgang på matvarer, grunnet julekampanjer, og elektronikk bidro til den lave prisveksten. Dette kan føre til et rentekutt i mars. Prisene på møbler og boligtekstiler steg saktere enn året før, noe som også påvirket den totale prisveksten.
3 måneder siden
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 2,2 prosent fra desember 2023 til desember 2024, en liten nedgang fra 2,4 prosent i november. Årsveksten for 2024 endte på 3,1 prosent, betydelig lavere enn 5,5 prosent i 2023. En markant nedgang i matvareprisene på 2,2 prosent fra november til desember bidro til den generelle prisnedgangen, spesielt for frukt, grønnsaker og sjokolade. Prisene på elektronikk falt også i desember, mens møbler og boligtekstiler hadde en lavere prisvekst enn året før. Tilbudskampanjer i november og desember påvirker prisene, men effekten varierer fra år til år.
3 måneder siden
Inflasjonen i Norge falt til 2,2 prosent i desember 2024, den laveste siden 2020. Matvareprisene gikk ned i desember på grunn av tilbud, men har likevel steget 5,2 prosent fra 2023 til 2024. Spesielt olivenolje og sjokolade har hatt en betydelig prisøkning. Rødt krever mer kontroll over dagligvarebransjen for å få ned matprisene, mens finansminister Vedum ser den lave prisveksten som en milepæl for norsk økonomi.
3 måneder siden
Konsumprisene i Norge steg med 2,2 prosent i desember, noe som var lavere enn økonomene hadde forventet. Dette er en nedgang fra 2,4 prosent i november. Statistisk sentralbyrå (SSB) fremhever at lavere priser på strøm, elektronikk og møbler bidro til den dempede prisveksten. Spesielt falt prisene på elektronikk, i motsetning til en oppgang i samme periode i 2022. Kjerneinflasjonen, som er justert for avgiftsendringer og energivarer, gikk også ned, til 2,7 prosent. Økonomene hadde forventet en prisvekst på 2,5 prosent og en kjerneinflasjon på 2,8 prosent. Prisveksten er viktig for Norges Banks vurdering av rentenivået.
3 måneder siden
Konsumprisene i Norge steg med 2,2 prosent i desember, noe som var lavere enn økonomene hadde forventet. Dette er en nedgang fra 2,4 prosent i november. Kjerneinflasjonen falt også, til 2,7 prosent, fra 3 prosent måneden før. Prisnedgang på varer som elektronikk, møbler og strøm bidro til den dempede prisveksten. Økonomer hadde forventet en økning i konsumprisene til 2,5 prosent og en kjerneinflasjon på 2,8 prosent. Prisveksten er viktig for Norges Banks vurdering av rentenivået, da sentralbanken har som mål å holde prisveksten rundt to prosent over tid.
4 måneder siden
Prisveksten i Norge endte på 2,4 prosent i november, en nedgang fra 2,6 prosent i oktober, ifølge SSB. Strømprisene, som var 10,5 prosent lavere enn i fjor, bidro til å dempe veksten, mens mat- og husleiepriser steg med 4,1 prosent hver. Norges Bank forventes å holde styringsrenten uendret på 4,5 prosent under rentemøtet 19. desember. Sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets mener at et rentekutt tidligst kan komme i mars, da kjerneinflasjonen har økt. Samtidig peker Sparebank1 Markets på at reallønnen stiger raskt, og at pris- og lønnsutviklingen gir blandede signaler for rentebanen.
4 måneder siden
Strømforbruket i norske husholdninger økte i november som følge av kaldt vær, men strømregningene ble likevel lavere enn i fjor. Dette skyldes betydelig lavere strømpriser, som var de laveste for en november-måned på fire år. Spesielt i Nord-Norge stupte prisene på grunn av mye nedbør. Den gjennomsnittlige strømregningen var høyere enn i oktober, men lavere enn i november i fjor, med en nedgang på rundt 20 prosent i Sør-Norge og 30 prosent i Midt- og Nord-Norge. Høy vannkraftproduksjon og mye vann i magasinene bidro til de lave prisene.
3 måneder siden
Ferske tall fra SSB viser at prisveksten i Norge dempet seg i 2024, med en årsvekst på 3,1 prosent. Dette er en markant nedgang fra 2023, da prisene steg med 5,5 prosent. Til tross for den generelle nedgangen, fortsatte matvareprisene å øke, spesielt prisen på fisk og sjømat som steg med hele 8,1 prosent. Norges Bank har som mål å redusere den årlige prisveksten til rundt 2 prosent, men de siste årene har den vært høyere, blant annet på grunn av en svakere krone.
3 måneder siden
Prisene på brukte OBOS-boliger i Oslo falt med 0,2 prosent fra november til desember, mens de på landsbasis gikk ned 1,1 prosent. Dette er en forventet utvikling, ifølge OBOS, da prisene vanligvis faller i desember. Til tross for nedgangen i desember, har OBOS-prisene i Oslo steget med 7 prosent de siste 12 månedene. Sjeføkonom i OBOS, Sissel Monsvold, påpeker at markedet har roet seg noe, men at prisveksten i 2024 har vært høyere enn forventet, til tross for høy rente. Hun tror prisene i Oslo vil stige med rundt 10 prosent i år.
4 måneder siden
En fersk undersøkelse viser at de fleste nordmenn hevder å ikke spise Grandiosa i julen, men salgstallene forteller en annen historie. Coop har hatt stor suksess med kampanjer der Grandiosa selges til redusert pris, og salget øker betydelig i førjulstiden. Til tross for at mange sier de ikke spiser pizzaen i julen, selges det store mengder, spesielt i forbindelse med kampanjer. Historiske data viser en økning i salget på rundt 20 prosent i juletiden, noe som tyder på at mange foretrekker raske og praktiske måltider i den travle førjulstiden.
20 dager siden
Prisveksten i Norge dempet seg til 2,6 prosent i mars, under økonomers forventninger på 2,9 prosent. Lavere strømpriser, som følge av mildere vær, er hovedårsaken til nedgangen. Kjerneinflasjonen var 3,4 prosent, som forventet. Til tross for nedgangen er kjerneinflasjonen fortsatt høy, hovedsakelig på grunn av matvarepriser som har steget 8,6 prosent det siste året. SSB påpeker at prisveksten på matvarer dempet seg noe i mars sammenlignet med fjoråret, trolig på grunn av senere påske.
2 måneder siden
Prisveksten i Norge økte til 2,3 prosent i januar, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette skyldes hovedsakelig en økning i matvareprisene. Kjerneinflasjonen, som ser bort fra energipriser og avgiftsendringer, steg også, til 2,8 prosent. Fra desember til januar økte prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 2,3 prosent. SSB forklarer dette med at juletilbudene i desember bidro til å trekke ned prisene, og at prisene nå har steget forbi nivået før kampanjene. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer har steget med 5,0 prosent fra januar i fjor til januar i år.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
4 måneder siden
En reportasje fra Charlottenberg viser at prisene på julevarer i Sverige varierer stort. Noen varer, som ribbe, har blitt betydelig dyrere, mens andre fortsatt er billigere enn i Norge. Butikksjefen på Hypermat forteller at de har mange norske kunder, spesielt fra Innlandet. Priskrigen i Norge har ført til at enkelte julevarer er billigere der enn i Sverige, noe som gjør det viktigere å være prisbevisst. Den totale prisforskjellen på en handlekurv er mindre enn tidligere, men det er fortsatt penger å spare på enkelte varer.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.