Artikkelforfatteren tar til motmæle mot påstander om at Ullern Videregående er en ekskluderende skole. Basert på egen erfaring som elev med minoritetsbakgrunn, beskriver forfatteren Ullern som et inkluderende miljø med sterke akademiske ambisjoner.
Forfatteren opplevde tidligere å bli ekskludert på en annen skole med høyere andel elever med innvandrerbakgrunn, men fant tilhørighet og aksept på Ullern.
Kritikken fra VG-kommentator Shazia Majid oppfattes som urettferdig, og forfatteren roser elevene og skolens ansatte for deres bidrag til et positivt skolemiljø.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En Ullern-elev svarer på en VG-kommentar som beskriver skolen som preget av press og et strengt sosialt hierarki. Eleven kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen, og mener problemene som påpekes er vanlige på de fleste videregående skoler. Kritikken om Jodel-bruk avvises som ironi. Mangelen på etnisk mangfold erkjennes, men eleven mener fokuset bør være på å finne årsaker og løsninger. Eleven mener artikkelen forsterker fordommer og gir et urettferdig bilde av skolen.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
2 måneder siden
En elev ved Ullern videregående skole uttrykker frustrasjon over medienes negative fremstilling av skolen. Eleven mener at skolen ofte blir fremstilt som en overfladisk arena for mobbing og ekskludering, og at dette bildet er feilaktig. Det understrekes at selv om det finnes et prestasjonsmiljø, betyr ikke det at alle dømmer hverandre basert på ytre faktorer. Eleven oppfordrer mediene til å forstå ungdom bedre og unngå å forsterke stereotypiske oppfatninger om vestkantskoler. Måten skolen fremstilles på skaper avstand og vanskeliggjør en åpen dialog om utfordringer.
2 måneder siden
En artikkel om hvordan Nordahl Grieg videregående skole i Bergen jobber aktivt for å bedre elevmiljøet og redusere sosialt press. Bakgrunnen er en økende bekymring for utenforskap og hierarkier i skolen, som også kommer frem i nasjonale undersøkelser. Skolen har blant annet ommøblert kantinen for å skape et tryggere miljø, og elevene melder om positive resultater. Tiltakene inkluderer også samarbeid med elevrådet og økt lærertilstedeværelse. Forskere understreker viktigheten av slike tiltak for å motvirke mobbing og mistrivsel, som er et økende problem i skolen.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende grupperingen og uniformeringen i skolen, som fører til utestenging og press blant elevene. Forfatteren understreker at kommersielle interesser forsterker denne utviklingen, og at det truer den norske fellesskolen. Det argumenteres for et forbud mot ekskluderende gruppeuniformering for å skape et tryggere skolemiljø. Regjeringen er innstilt på å bekjempe kommersielle krefter og fremme fellesskapet, da samfunnet er i ferd med å bli for individfokusert.
3 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer Hans Petter Sjøli i VG for å være nedlatende og overfladisk. Sjøli stempler artikkelforfatteren som ytre høyre uten å referere til konkrete holdninger. Artikkelforfatteren argumenterer for lavere skatt, kutt i offentlig sektor og mindre ikke-vestlig innvandring. Sjølis fremstilling av Danby Chois kamp mot kanselleringskultur avvises som feilaktig. Videre kritiseres Sjøli for å stemple familien Nerdrum som ytre høyre. Artikkelforfatteren fremhever sin egen bakgrunn og ser Sjølis innlegg som et tegn på håp for deres medieprosjekt.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer viktigheten av relasjoner og kjærlighet i skolen. Forfatteren kritiserer dagens skolesystem for å fokusere for mye på faglig ekspertise og for lite på å bygge sterke relasjoner mellom elever og lærere. Det argumenteres for at gode relasjoner er avgjørende for elevenes trivsel og læring, og at mer disiplin og krav ikke er løsningen på utfordringene i skolen. Forfatteren mener at skolen bør prioritere å skape et miljø der elevene føler seg sett og verdsatt, og at dette er et viktigere mål enn å fokusere på nasjonale prøver.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren tar utgangspunkt i en VG-sak om et strengt sosialt hierarki ved Ullern videregående skole, og argumenterer for at press om å passe inn er et problem også ved andre skoler. Forfatteren understreker at ungdom alltid har hatt et behov for tilhørighet, men at det er viktig å skille mellom hva som er naturlig og hva som er greit. Særlig trekkes seksualisering og sexpress frem som eksempler på problematisk oppførsel som normaliseres. Forfatteren mener voksne ofte mislykkes i sine forsøk på å hjelpe, og at løsningen ligger i at ungdom tar vare på hverandre og at voksne møter ungdom med forståelse.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler elever med stort læringspotensial som ofte møter utfordringer i skolesystemet. Lars Jørgen Aasen har opplevd en lang kamp for å få tilpasset opplæring, og er nå langt foran sine medelever i flere fag. Larvik kommune har startet et prosjekt for å gi denne elevgruppen tilpasset undervisning, etter inspirasjon fra Danmark. Stortingskandidat Rita Kilvær mener disse elevene ofte møter fordommer og jantelov. Kunnskapsministeren understreker at alle elever har krav på tilpasset opplæring, og at det er viktig at også de som presterer på høyeste nivå får utfordringer som gjør at de trives og lærer.
1 måned siden
Grunde Almeland, stortingspolitiker, deler sine erfaringer med mobbing og utestenging i oppveksten i Øystese. Han beskriver en krevende bygdekultur hvor han ble mobbet for å være annerledes og homofil. Mobbingen fortsatte på videregående, men et utvekslingsår i USA ble et vendepunkt. Almeland understreker viktigheten av å ta mobbing på alvor og gi definisjonsmakt til de som opplever det. Han deltok nylig i et Pridetog i hjembygda, en sterk og emosjonell opplevelse som viste en positiv utvikling. Rektorene ved de aktuelle skolene beklager hendelsene og fremhever at det i dag er større fokus på å skape trygge skolemiljø.
1 dag siden
En adoptert person argumenterer for et mer nyansert bilde av adopsjon. Vedkommende mener det må være rom for positive historier i den offentlige debatten.
1 måned siden
Artikkelforfatteren uttrykker skuffelse over Siri Kristiansens kommentarer om "Team Pølsa" i sin podkast. Kristiansen antydet at barn ville mobbe etter å ha sett programmet, noe forfatteren sterkt imøtegår. Hun argumenterer for at synlighet av mennesker med spesielle behov, slik som i "Team Pølsa", er viktig for å skape aksept og redusere mobbing. Forfatteren, som selv deler livet sitt med sin søster med Downs syndrom, mener slike programmer bidrar til økt forståelse og toleranse i samfunnet, og kritiserer Kristiansen for å ha fordommer.
1 måned siden
En ung kvinne deler sin positive erfaring fra å vokse opp i fosterhjem, og utfordrer samtidig fordommer om fosterbarn. Hun forteller at mange antar at fosterbarn har hatt en vanskelig oppvekst, noe som ikke alltid stemmer. Hun understreker at hun selv var heldig med sin fosterfamilie, men har opplevd skadelige holdninger som skaper utenforskap. Hun påpeker at rekrutteringen av fosterforeldre er vanskeligere i dag, delvis på grunn av ensidig negativ medieomtale. Hun oppfordrer folk til å se forbi fordommene og heller se fosterbarn som individer som fortjener en ny sjanse og et trygt hjem.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
3 måneder siden
Døli barneskole ble klaget inn til Diskrimineringsnemnda for angivelig å ha segregert elever basert på hudfarge. Foreldrenes arbeidsutvalg mente en klasse hadde en uforholdsmessig høy andel elever med minoritetsbakgrunn. Skolen og Ullensaker kommune avviste anklagene, og hevdet at klasseinndelingen var basert på saklige kriterier. Diskrimineringsnemnda konkluderte med at skolen ikke hadde brutt loven, men et mindretall i nemnda var uenig og mente det var indirekte diskriminering. Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD) kritiserer avgjørelsen og mener en slik klasseinndeling kan oppleves som segregering. Skolens rektor er fornøyd med avgjørelsen, mens foreldre ved skolen støtter nemndas konklusjon.