
Telenor nektet sletting av persondata i Myanmar: Kunder i fare
11 dager siden siste oppdatering
7 min lesetid
11 dager siden siste oppdatering
7 min lesetid
En tidligere Telenor-kunde fra Myanmar, Ko Ye, forteller om sin dramatiske flukt og selskapets avslag på å slette sensitive persondata. Dette har utløst en omfattende klagesak fra 474 organisasjoner mot Telenor, som krever 180 millioner dollar i kompensasjon og reiser spørsmål om selskapets etiske ansvar.
Ko Ye, en tidligere Telenor-kunde i Myanmar, opplevde en dramatisk flukt fra militærjuntaen i februar 2021 og ba Telenor om å slette alle sine personopplysninger. Telenor avviste forespørselen, med henvisning til Myanmars lovverk som krever fem års datalagring, og hevdet at EUs GDPR-regler ikke gjaldt for deres datterselskap der. Joseph Wilde-Ramsing, direktør i den nederlandske organisasjonen SOMO, representerer 474 organisasjoner som har klaget Telenor inn for OECDs kontaktpunkt i Norge.
Klagen gjelder brudd på ansvarlig forretningsførsel og Telenors salg av sin mobilvirksomhet i Myanmar, først til M1 Group, deretter til et lokalt selskap med tette bånd til militærjuntaen. SOMO anklager Telenor for å ha forsinket prosessen, løyet om salget og omfanget av utleverte data, og krever 180 millioner dollar i kompensasjon for å bedre sikkerheten for utsatte personer. Telenor avviser kravet og anklagene, og kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide kaller Wilde-Ramsings uttalelser «drøye».
Ko Ye har også klaget Telenor inn til Datatilsynet i Norge for brudd på personvernreglene, men saken har hatt lang behandlingstid. Advokat Jan Magne Langseth mener Telenor vil få vanskeligheter med å unngå GDPR-ansvar, da selskapet er etablert i EØS.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!