«Den stygge stesøsteren» er en eventyrsatire inspirert av Askepott, men med ekstreme virkemidler og et feministisk blikk på kroppspress og skjønnhetsidealer. Filmen følger Elvira, den «stygge» stesøsteren, i hennes desperate forsøk på å vinne prinsens hjerte.
Regissør Emilie Blichfeldt snur det klassiske eventyret på hodet med satiriske beskrivelser og en frekk tone. Filmen har norgespremiere 7.
mars.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
«Den stygge stesøsteren» er en norsk film som kombinerer eventyr, satire og horror, og gir en terningkast 4-opplevelse. Filmen følger Elvira i et postmoderne eventyrland, hvor hun presses av sin mor til å konkurrere med sin stesøster om prinsens gunst. For å tekkes prinsen må Elvira gjennomgå ekstreme og smertefulle forvandlinger for å oppnå de rådende skjønnhetsidealene. Filmen kritiserer samfunnets besettelse av ytre skjønnhet og kvinners kamp for å passe inn. Anmelderen beskriver filmen som en oppsiktsvekkende debut, men advarer om at den inneholder sterke og ubehagelige scener.
1 måned siden
Artikkelen er en anmeldelse av en ny film som presenterer Askepott-eventyret fra den stygge stesøsterens synspunkt. Filmen skildrer stesøsterens desperate handlinger for å vinne prinsens gunst, med detaljerte og groteske scener. Anmelderen trekker paralleller til moderne influensere og kroppsmanipulering i jakten på anerkjennelse. Selv om filmen tar for seg tabubelagte temaer, uttrykker anmelderen tvil om dens budskap og antyder at flere seere kan finne den langdryg. Filmen hinter også til at prinsens interesse for Askepott kan bunne i andre faktorer enn bare den berømte skoen.
1 måned siden
Emilie Blichfeldts debutfilm «Den stygge stesøsteren» er en kroppsskrekk-versjon av Askepott, inspirert av regissørens personlige kamp mot kroppspress og dysmorfofobi. Filmen viser stesøsterens desperate forsøk på å passe inn i skjønnhetsidealer på groteske måter. Blichfeldt, som selv slet med kroppsbilde i ungdommen, ønsker å rette søkelyset mot skjønnhetsindustriens skadelige påvirkning. Med et budsjett på over 60 millioner kroner har filmen fått stor internasjonal oppmerksomhet og er solgt til flere land, inkludert USA. Blichfeldt ser på filmens suksess som en stolt mor som sender sin «tenåringsdatter» til et anerkjent universitet.
3 måneder siden
Emilie Blichfeldts «Den stygge stesøsteren» åpnet Midnight-programmet på Sundance filmfestival, som første norske film noensinne. Under visningen kastet en publikummer opp, noe som ble spøkefullt omtalt som en positiv anbefaling. Filmen er en grøsserkomedie basert på Askepott, men med en mørkere vri inspirert av brødrene Grimms versjon. Produksjonsselskapet understreker at filmen ikke er så drøy at folk trenger å frykte kvalme. Internasjonale anmeldere har gitt filmen gode kritikker, og den beskrives som en feministisk body horror. «Den stygge stesøsteren» har norsk kinopremiere 7. mars.
2 måneder siden
Den norske skrekkfilmen «Den stygge stesøsteren», en Askepott-inspirert historie, har oppnådd internasjonal distribusjon etter premieren på Sundance Film Festival. Med skuespillere som Lea Myren, Ane Dahl Torp og Thea Sofie Loch Næss, ble filmen solgt til flere land før festivalen, inkludert USA, Storbritannia og Australia. Nå er det bekreftet at filmen også vil vises i land som Frankrike, Tyskland, Japan og Thailand. «Den stygge stesøsteren» beskrives som en overraskende og brutal tolkning av Askepott-eventyret, basert på brødrene Grimms versjon. Filmen har norsk kinopremiere 7. mars.
4 måneder siden
«Kvitebjørn: Østenfor sol og vestenfor måne» er en norsk animasjonsfilm inspirert av folkeeventyr, men med moderne temaer som økologi og feminisme. Filmen følger jenta Liv som møter en forhekset isbjørnprins, og sammen må de redde verden fra en økologisk katastrofe. Animasjonsarbeidet og musikken får ros, men filmens budskap oppleves som overdrevet og påtrengende. Dette skaper en disharmoni mellom filmens eventyrlige potensial og dens sterke holdningsmessige korrekthet. Filmen er ment for familiepublikum, men noen scener kan være skremmende for de yngste.
1 måned siden
Den nye «Snehvit»-filmen har premiere og møter hard kritikk. Anmeldere beskriver den som «utmattende forferdelig» og «visuelt frastøtende», og kritiserer spesielt fremstillingen av dvergene. Rachel Zegler og Gal Gadots talent blir ansett som bortkastet av flere. NRK gir filmen en firer og kaller den «sjarmerende sukkerspinn». Kritikken passer inn i et mønster av varierende mottakelser for Disneys nyinnspillinger, noe som reiser spørsmål om studioets evne til å skape nye suksesser.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler filmen «Babygirl», en erotisk thriller som henter inspirasjon fra 80- og 90-tallets filmer i samme sjanger. Filmen utforsker et forhold mellom en eldre kvinnelig direktør og en yngre mannlig praktikant, der dominans og underkastelse er sentrale elementer. Regissør Halina Reijn ønsker å gi et nytt perspektiv på sjangeren ved å se karakterene med et friskt blikk, og utforske temaer som skam og usikkerhet rundt kjønnsroller. Artikkelen diskuterer også hvordan den erotiske thrilleren har utviklet seg over tid, og hvordan «Babygirl» forsøker å gjøre sjangeren relevant i dagens samfunn. Den ser også på hvordan filmer i denne sjangeren har blitt mottatt i ulike tider, og hvordan synet på kvinner har endret seg.
2 måneder siden
«A Different Man» er en sorthumoristisk film om identitet og egenart, der Edward, spilt av Sebastian Stan, får muligheten til å endre sitt deformerte ansikt. Renate Reinsve spiller Ingrid, en norsk kvinne som flytter inn i naboleiligheten i New York. Filmen utforsker hvordan ytre utseende påvirker identitet, selvbilde og relasjoner. Etter behandlingen opplever Edward en identitetskrise når Oswald, spilt av Adam Pearson, dukker opp og konfronterer ham med hans tidligere jeg. Filmen fremhever spennvidden i skuespillernes prestasjoner og stiller spørsmål ved forholdet mellom ytre og indre.
1 måned siden
Filmanmelderen beskriver den nye «Snehvit»-filmen som sjarmerende og inderlig sukkerspinn. Filmen følger Disneys klassiske fortelling, men med noen moderne vrier, som at Snehvit forelsker seg i rebellen Jonathan istedenfor en prins. Rachel Zegler roses for sin tolkning av Snehvit, mens Gal Gadot fremheves for sin rolle som den onde stemoren. Anmelderen trekker frem de animerte dvergene som et høydepunkt, og de nye sangene som et friskt pust. Visuelt er filmen imponerende, men anmelderen stiller spørsmål ved fotoets uttrykk.
4 måneder siden
Markedsføringsekspert Trond Blindheim slakter julefilmen «Love Actually» og kaller den en klisjéfull og urealistisk samling av historier. Han mener filmen glorifiserer tåpelig atferd og fremstiller kvinner som passive objekter for menns kjærlighet. Blindheim kritiserer også filmens fremstilling av en statsminister som legger an på en ansatt, og påpeker at alle karakterene er heterofile og velstående. Han er ikke alene om å kritisere filmen, da også andre kritikere har kalt den kvinnefiendtlig og har kritisert den for å fremme stalking. Blindheim anbefaler heller en Disney-klassiker eller «Die Hard» som julefilm.
2 måneder siden
«På villspor» er en norsk dramakomedie regissert av Hallvar Witzø, med Trond Fausa Aurvåg og Ada Eide i hovedrollene. Filmen er en nyinnspilling av den svenske filmen «Ur spår», og følger en lignende historie der Vasaloppet er byttet ut med Birkebeinerrennet. Emilie, spilt av Ada Eide, er en arbeidsløs alenemor som må flytte inn hos sin rike bror, Gjermund, spilt av Trond Fausa Aurvåg. For å fortsette å bo hos ham, må hun gå Birkebeinerrennet sammen med ham. Filmen skildrer Emilies reise fra kaos til mestring, og kombinerer humor og sårhet. Anmelderen beskriver filmen som en lun og enkel feelgood-film.
3 måneder siden
Robert Eggers' nyinnspilling av «Nosferatu» utforsker frykten for det ukjente og kvinnelig seksualitet i en gotisk setting. Filmen følger Ellen, en ung kvinne som hjemsøkes av grev Orlok, en vampyr som også er interessert i henne. Handlingen utspiller seg i 1838, hvor Ellen opplever urolige drømmer og søvngange. Anmelderen beskriver filmen som guffen og atmosfærisk, men ikke spesielt skremmende, og mener den mister noe av sin fascinasjon i den tredje akten. Lily-Rose Depp får ros for sin innsats, mens Bill Skarsgårds tolkning av Orlok ikke imponerer like mye som tidligere versjoner.
2 måneder siden
Vibeke Løkkebergs dokumentar «The Long Road to the Director’s Chair» har premiere over 50 år etter at opptakene ble gjort. Filmen skildrer kvinners situasjon i filmbransjen på 1970-tallet, basert på opptak fra det første Kvinnefilmseminaret i 1973. Dokumentaren avdekker hvordan mange av de samme utfordringene knyttet til diskriminering og likestilling fortsatt er aktuelle i dag. Intervjuer med kvinnelige filmskapere belyser problemstillinger som manglende teknisk anerkjennelse og seksuell objektifisering. Produsenten har annonsert at filmen skal utvikles til en dokumentarserie for TV med mer råstoff fra 1973 og nye opptak fra årets festival.
4 måneder siden
«Vi har ennå i morgen» er en italiensk svart/hvitt-film som tar for seg livet til en fattig familie i Roma i 1946. Filmen følger husmoren Delia, som sliter med en voldelig ektemann og en vanskelig familiesituasjon. Inspirert av neorealismen, fokuserer filmen på de undertryktes liv, og skildrer Delias kamp for å holde familien sammen. Til tross for de vanskelige forholdene, unngår filmen å bli deprimerende, og fremhever fellesskapet mellom kvinnene i nabolaget. Filmen har et feministisk perspektiv og setter søkelys på kvinners stemmerett i Italia i 1946.