Kristin Grebstad ble svindlet for 102. 000 kroner etter å ha klikket på en falsk lenke i forbindelse med et salg på nett. Svindlerne fikk tilgang til hennes private og grendehusets konto via BankID.
Politiet ser en økning i digitale bedragerier og oppfordrer folk til å snakke åpent om svindel for å redusere skam og forebygge nye tilfeller. I Møre og Romsdal har bedragerisakene nesten doblet seg fra 2022 til 2024.
Politiet understreker viktigheten av å kontakte bank og politi raskt ved svindel. Grebstad fikk tilbake pengene, men opplevelsen har vært lærerik.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En kvinne mistet sparepenger og tok opp lån etter å ha blitt svindlet. Svindelen skjedde via en falsk nettartikkel og en falsk finansrådgiver.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
14 dager siden
Ragna fra Oslo ble svindlet for 100 000 kroner av en person som utga seg for å være politi. Svindleren kontaktet henne via telefon og lurte henne til å overføre penger til en «sikker konto». Anmeldelsen ble henlagt. Svindel anmeldelser har økt kraftig i Norge, men politiets oppklaringsprosent har sunket til 15,2%. Økokrim ser en økning i svindel der eldre kontaktes både via telefon og ved personlig oppmøte. Riksadvokaten er bekymret for at den lave oppklaringsprosenten kan skade tilliten til politiet. Ragna ønsker å advare andre, spesielt eldre, mot å bli ofre for lignende svindel.
3 måneder siden
Live Farstad Elgenes ble svindlet for over 160 000 kroner etter å ha klikket på en falsk investeringsannonse på Facebook. Hun trodde hun snakket med en finansrådgiver som skulle hjelpe henne med å investere penger, men i stedet mistet hun alle sparepengene sine og tok opp lån. Svindlerne brukte falske nettsider og identiteter, og pengene ble overført til kontoer som nå disponerer 35 millioner kroner fra flere ofre. Politiet henla saken raskt på grunn av manglende opplysninger om gjerningspersonene. Svindel på nett er et økende problem, og politiet oppfordrer alle til å anmelde, selv om saken kan bli henlagt. Elgenes forteller at saken har påvirket henne psykisk, men hun ønsker å dele sin historie for å hjelpe andre.
2 dager siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.
5 dager siden
Billie Eilish kommer til Norge med utsolgte konserter, noe som har ført til økt svindel knyttet til billettsalg. Flere unge, som Maiken (22) fra Haugesund, har blitt lurt til å betale for falske billetter via betalingsappen Revolut, og hun mistet 3500 kroner. Også unge på TikTok, som Zuzanna (18) og Milla (15), har opplevd svindelforsøk gjennom falske billett-tilbud og betaling med gavekort. Svindlerne bruker falske Ticketmaster-lenker for å stjele brukernavn og passord. Politiet melder om en økning i slike saker, og Ticketmaster advarer mot å kjøpe billetter fra ukjente på sosiale medier. Arrangøren Live Nation har iverksatt sikkerhetstiltak, men oppfordrer publikum til å være forsiktige og rapportere svindel. Maiken anbefaler å kjøpe billetter kun via offisielle kanaler og bruke Vipps og videochat ved privatkjøp.
13 dager siden
DNBs sikkerhetsekspert advarer mot en betydelig økning i investeringsbedragerier, spesielt knyttet til kryptovaluta og svindel på bruktmarkeder. Kriminelle utnytter folks interesse for investering og kjøp/salg på nett for å lure dem. De lokker brukere bort fra trygge plattformer som Finn.no, og får dem til å overføre penger via utrygge kanaler. DNB har sett en økning i antall investeringsbedragerier i første kvartal 2025 og understreker viktigheten av å være forsiktig og å snakke med eksperter før man investerer i kryptovaluta. Banken oppfordrer kunder til å kontakte dem umiddelbart hvis de mistenker svindel, da de har rutiner for å spore og forsøke å tilbakeføre tapte midler. Kriminelle er nå fysisk til stede i Norge, noe som gjør situasjonen mer utfordrende.
2 måneder siden
En kvinne i 70-årene fra Møre og Romsdal er svindlet for flere millioner kroner etter å ha blitt kontaktet av personer som utga seg for å være fra Kripos og Interpol. Gjerningspersonene manipulerte kvinnen over flere dager gjennom kontantuttak og overføringer, og fikk henne til å reise til Tyrkia. Etter at et familiemedlem varslet politiet, ble det iverksatt en redningsaksjon i samarbeid med tyrkisk politi, Kripos og Interpol, og kvinnen returnerte til Norge. Politiet advarer nå om svindlernes profesjonalitet og oppfordrer folk til å være skeptiske og kontakte politiet på 02800 ved usikkerhet.
3 måneder siden
En fransk kvinne ble svindlet for 10 millioner kroner av en person som utga seg for å være Brad Pitt på Instagram. Svindleren lurte kvinnen til å tro at de var kjærester over en periode på halvannet år, og overbeviste henne om å sende penger ved å hevde at han var syk og hadde problemer med tilgang til egne midler. Kvinnen oppdaget svindelen da hun så et bilde av den ekte Brad Pitt med sin partner. Brad Pitts representanter advarer nå mot falske kontoer og oppfordrer folk til å være forsiktige med uoppfordret kontakt på nett, spesielt fra kjendiser som ikke er aktive i sosiale medier.
2 måneder siden
Finn.no varsler om en økning i svindel gjennom falske e-poster som ser ut til å komme fra Finn.no. Svindlerne utnytter «Fiks ferdig»-tjenesten for å lure brukere til å avsløre sensitiv informasjon som kredittkortdata og BankID, noe som kan føre til at kontoen blir tømt. Finn.no presiserer at de aldri vil be om slik informasjon via e-post, og oppfordrer brukere til å være forsiktige og melde fra om mistenkelige henvendelser til Finn.no, politiet og banken.
2 måneder siden
En tidligere PST-topp advarer om nye svindelmetoder, inkludert økning i svindel med kontooverføringer. Ice har oppdaget «Nina-svindel», der svindlere målretter seg mot personer med navnet Nina, i tillegg til den kjente «mamma/pappa-svindelen». Erik Haugland, med bakgrunn fra PST, advarer spesielt mot investeringssvindel og oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i ferieperioder. Han understreker viktigheten av å begrense personlig informasjon på sosiale medier for å unngå å bli lurt.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
2 måneder siden
DNBs toppledere ble misbrukt i en avansert bedrageri-video der de tilsynelatende beordret en utbetaling på 23 millioner kroner. Bedragerne brukte ekte videoopptak av konsernsjef Kjerstin Braathen og finansdirektør Ida Lerner, manipulerte stemmene deres og plasserte dem inn i en falsk videokonferanse. En snarrådig ansatt fattet mistanke, og DNBs sikkerhetsavdeling avverget utbetalingen. DNB har valgt å offentliggjøre videoen for å advare om hvor avanserte moderne bedragere kan være. Banken mistenker at bedragerne er utenlandske og vil politianmelde saken.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.