Christian Hoel, norgessjef i Rema 1000, har som mål å gjøre kjeden størst igjen etter flere vunne pristester. Han mener lavpris vil fortsette å vokse, og ser ingen grunn til å handle i supermarkeder.
Hoel kommenterer også at han mener Dagligvaretilsynet er unødvendig.
Han beundrer konkurrentenes fremgang, men understreker at Rema 1000 er originalen og billigst.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer butikkenes bruk av tilbud og mener det ikke fører til lavere totalpriser på matvarer. Han hevder at VGs matbørs har bidratt til å forsterke priskonkurransen, noe som har ført til store prisvariasjoner på enkelte produkter. Reitan mener at reelt lavere priser kun kan oppnås gjennom effektivisering av hele verdikjeden.
2 måneder siden
Vegard Kjuus, ny Kiwi-sjef, mener Kiwi skal være billigst, selv om de ikke alltid vinner pristester. Han innrømmer at de var for trege med priskutt i enkelte tilfeller, men fokuserer på jevn prispressing. Kjuus, som tok over 1. januar, vil opprettholde en sterk vinnerkultur og vokse mer enn konkurrentene. Han forsvarer også ny Kiwi-butikk på Carl Berner med høy befolkningstetthet og kundenes behov for nærhet.
2 måneder siden
Rema 1000 er vinner av VGs matbørs for februar 2025, tett fulgt av Oda. Prissjekken viser at det er penger å spare på å velge riktig butikk for sine innkjøp. Prisene har økt med 12 prosent siden februar i fjor, men dagligvarekjedene følger hverandre tett på frukt- og grøntpriser. Det er likevel store forskjeller på enkelte varer, som ost, der Rema utmerker seg med lavere priser. Oda har nesten halvert prisen på sin juice uten fruktkjøtt. Selv om prisjegere ikke lenger er tillatt, holder kjedene nøye øye med hverandre, noe som resulterer i mange identiske priser.
16 dager siden
VG har gjennomført en matbørs for å finne billigste kjede for påskehandelen. Kiwi vant, fulgt av Rema 1000 og Extra. Oda kom sist, mye grunnet høy pris på solkrem. Testen viste også varierende utvalg av lammekjøtt og feilprising i butikk. Rema 1000 fremhever priskutt på frukt og grønt, Extra hevder prisene er justert etter testen, og Oda mener de tilbyr kvalitet og sparer kundene tid.
1 måned siden
Rema 1000 opplevde en betydelig vekst i Norge i fjor, med en økning i driftsresultatet på 17 prosent til 2,1 milliarder kroner. Butikkomsetningen steg også, og selskapet mener dette skyldes en styrket prisposisjon som tiltrekker flere kunder. Reitan AS, som eier Rema 1000, investerte store summer i oppkjøp, inkludert Aldi-butikker i Danmark, og reinvesteringer. Konsernet hadde en solid økning i resultat før skatt og betalte over en halv milliard kroner i skatt. Rema 1000 forventer å unngå et stort gebyr fra Konkurransetilsynet etter Konkurransetilsynets vedtak om prisjuks.
2 måneder siden
Rema 1000 er vinneren av VGs matbørs for februar 2025, med Oda like bak. Prissjekken viser at det er penger å spare ved å velge riktig butikk. Generelt har prisene steget det siste året, men det er store forskjeller på enkeltvarer. Frukt- og grøntpriser følger hverandre tett, men med unntak. Oda har redusert prisen på billig juice betydelig. Dagligvarekjedene overvåker hverandres priser nøye, noe som resulterer i mange identiske priser på tvers av butikkene.
14 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
26 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
1 måned siden
Dagligvarekjedene har startet priskrig før påsken, med store prisforskjeller på populære varer. Rema 1000 leder an med tilbud på Kvikklunsj, Freia sjokolade og potetgull, mens Kiwi satser på frukt og grønt med rabatter. Ekspert Odd Gisholt råder forbrukere til å sammenligne priser. Rema 1000 har kampanjen «Fyll påskekurven» og har satt ned prisene på over 40 varer, inkludert lammelår og grillpølser.
20 dager siden
Kiwi og Extra kutter prisene på påskegodt i forkant av påsken, men Rema 1000 har overraskende nok valgt å holde prisene stabile, og er dermed dyrere på flere varer. Professor ved Norges Handelshøyskole, Tor Andreassen, påpeker at Rema 1000 vanligvis følger konkurrentenes priser tett, og mener Rema 1000 spekulerer i at kundene ikke er tilstrekkelig prisbevisste. Rema 1000 svarer at de har fokusert på sunnere alternativer og vil unngå tomme hyller i en hektisk høytid.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
1 måned siden
Dagligvarekjeden Extra opplever sterkest vekst og tar markedsandeler fra Kiwi og Rema 1000. Kiwi beholder sin posisjon som landets største kjede, mens Rema 1000 også øker. Norgesgruppen som helhet går tilbake. Oda, en netthandelsaktør, viser vekst og styrker sin posisjon innen netthandel. Rema 1000 er den eneste av de store kjedegrupperingene som øker sin markedsandel.
1 måned siden
En fersk prisundersøkelse fra TV 2 hjelper deg viser at Rema 1000 møter økt konkurranse fra Normal og Europris, spesielt innen hygiene- og vaskeprodukter. Rema 1000 har halvert prisen på utvalgte varer for å matche konkurrentene, men Normal er fortsatt billigere på mange produkter, mens Europris fremhever sine fordelaktige pakketilbud. Undersøkelsen avslører også at Rema 1000 har økt prisene på andre varer, noe som reiser spørsmål om en potensiell prisøkning på matvarer.
3 måneder siden
En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.