Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Ny flyplassregel: Væskegrense kan fjernes
Artikkel

Ny flyplassregel: Væskegrense kan fjernes

Den omstridte 100-millilitergrensen for væske i håndbagasje kan snart bli historie takket være ny skannerteknologi. Endringen krever imidlertid kostbart utstyr og EU-godkjenning, noe som betyr at norske flyplasser som Oslo lufthavn tidligst får det på plass i 2027 eller 2028.

3 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • EU jobber for å fjerne 100-millilitergrensen for væske i håndbagasje, en regel innført i 2006.

Sammendrag

EU jobber nå for å fjerne den omstridte flyplassregelen fra 2006, som begrenser væske i håndbagasje til maks én liter fordelt på 100 milliliters beholdere. Nye og mer følsomme scannere gjør regelen overflødig, og flyplasser som Helsinki har allerede tillatt to liter væske og fjerning av elektronikk.

Tidligere snudde EU og krevde at alle fulgte de gamle reglene, men nå jobbes det for en endring. Kommunikasjonsrådgiver Camilla Valla i Avinor bekrefter at de er i gang med å anskaffe det kostbare utstyret, men at Oslo lufthavn tidligst får de første nye sikkerhetsslusene i 2027 eller 2028.

Hun understreker at en endring av væskereglene avhenger av at teknologien blir godkjent og re-sertifisert på europeisk nivå, og at EU deretter reviderer regelverket. Norge må så implementere EU-regelverket etter at utstyret er anskaffet og installert.

Kontekst

Bakgrunn

Regelen om maks én liter flytende væske fordelt på 100 milliliters beholdere i håndbagasje ble innført i 2006.

Perspektiver

  • Camilla Valla i Avinor poengterer at nytt sikkerhetsutstyr er kostbart og krever betydelige tilpasninger.

Mulige konsekvenser

  • EU jobber for å fjerne den eksisterende væskegrensen i håndbagasje.

  • Tidspunktet for innføring av nye regler vil variere mellom flyplassene, avhengig av utstyrsanskaffelse.

  • Oslo lufthavn planlegger å installere de første nye sikkerhetsslusene tidligst i 2027 eller 2028.

  • Ny teknologi må godkjennes på europeisk nivå, og EU må vedta et nytt felles regelverk før endringene trer i kraft.

  • Norge må implementere det reviderte EU-regelverket etter at utstyret er installert.

Camilla Valla

EU

Avinor

Corriere della Sera

The Independent

DinSide

Oslo lufthavn

Helsinki

Norge

Europa