Apple har trukket en omstridt reklamefilm som viste bruk av digital teknologi i Oslo-skoler. Utdanningsetaten i Oslo ba Apple om å fjerne filmen etter at den ble kritisert for å fremstå som reklame.
Flere, inkludert skolebyråd Julie Remen Midtgarden, mente det var problematisk at skolene deltok i filmen. Utdanningsetaten skal nå evaluere hvordan de vurderer slike henvendelser for å unngå å bidra til markedsføring av produkter i fremtiden.
Apple har bekreftet at filmen er fjernet, og lenken til filmen er ikke lenger aktiv.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Apple har fjernet en reklamefilm som viste bruk av iPad i Oslo-skoler etter at Oslo kommune ba dem om det. Kommunen mente filmen fremsto som reklame for Apple, noe som var problematisk da det var avtalt at filmen ikke skulle brukes i reklamesammenheng. Tre skoler i Oslo deltok i filmen, og flere, inkludert skolebyråd Julie Remen Midtgarden, har kritisert deltakelsen. Utdanningsetaten hadde lagt til rette for filmen, men Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen bekreftet at kommunen hadde bedt Apple om å fjerne den. Apple sier de forstår kommunens synspunkt og har fjernet filmen fra sin nettside.
3 måneder siden
Oslo kommune har bedt Apple om å trekke en reklamefilm som viser bruk av iPad i norske klasserom. Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen forklarer at filmen oppfattes som reklame, og at det er problematisk at skolen er med på den. Kommunen vil nå se på hvordan de vurderer henvendelser fra kommersielle aktører for å unngå å bidra til produktreklame i fremtiden. Skolebyråd Julie Remen Midtgarden støtter avgjørelsen om å trekke filmen. Kommunen understreker at de var tydelige på at filmen ikke skulle brukes som reklame for iPad.
3 måneder siden
Oslo-skolen har bedt Apple om å trekke en reklamefilm som er spilt inn på tre barneskoler i Oslo. Filmen, som viser hvordan iPad brukes i undervisningen, har blitt kritisert for å fremstå som reklame. Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen bekrefter at de har bedt Apple om å fjerne filmen og sier at skolen vil gjennomgå sine rutiner for samarbeid med kommersielle aktører for å unngå å bidra til markedsføring av produkter. Reklamefilmen ble publisert på Apples nettsider i romjulen.
3 måneder siden
Apple har trukket tilbake en reklamefilm som viste bruk av iPad i Oslo-skoler etter at Oslo kommune reagerte på at filmen kunne oppfattes som reklame. Kommunen hadde på forhånd informert Apple om at filmen ikke skulle brukes i reklamesammenheng. Utdanningsetaten i Oslo vil nå gjennomgå sine rutiner for samarbeid med kommersielle aktører for å unngå å bidra til markedsføring av produkter. Skolebyråd Julie Remen Midtgarden støtter beslutningen om å trekke filmen og understreker viktigheten av å ha klare grenser for denne typen samarbeid.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Apple, med barneskoleelever fra Oslo, har skapt sterke reaksjoner. Forfatter Maja Lunde mener filmen utnytter barna og krever at den slettes. Utdanningsetaten i Oslo forsvarer deltakelsen og mener filmen viser godt arbeid i skolen. Skolebyråden er enig i kritikken og sier at skolen ikke bør delta i kommersielle filmer. En professor i IKT og læring reagerer også på at Apple bruker videoen til merkevarebygging. Filmen viser barn som bruker iPad i undervisningen, samt intervjuer med rektorer og lærere.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
3 måneder siden
Nidar trakk en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk fra en advokat og Rådgivning om spiseforstyrrelser. Petter Northug kritiserer både Skiforbundet og Nidar for håndteringen av saken. Han mener reklamen var lite troverdig og at Nidar er for lite kontroversielle. Skiforbundet registrerer at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Flere kommentatorer stiller spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen, og påpeker at de virker lite forberedt på å stå i en debatt. Reklamefilmen har også skapt overskrifter i svenske og russiske medier.
3 måneder siden
En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp som reklamerer for godteri, har blitt trukket tilbake etter kritikk. Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mener filmen fremmer et urealistisk kroppsideal, og en advokat har uttalt seg kritisk til reklamen da den retter seg mot barn og unge. Artikkelforfatteren er kritisk til tilbaketrekkingen og mener dette er et eksempel på et overdrevent «krenkesamfunn». Forfatteren mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på saken.
1 måned siden
Apple er ilagt en bot på 1,7 milliarder kroner av det franske konkurransetilsynet for brudd på konkurransereglene knyttet til distribusjon av apper for iOS. Tilsynet mener Apple har misbrukt sin dominerende stilling i markedet, spesielt gjennom programvaren App Tracking Transparency (ATT). ATT kritiseres for å favorisere Apples egne annonsetjenester og vanskeliggjøre målrettet markedsføring for konkurrenter. Apple uttrykker skuffelse over boten, men tilsynet har ikke pålagt konkrete endringer i ATT. Flere andre europeiske land har startet lignende granskinger av Apple.
3 måneder siden
Apple er under press for å trekke tilbake en KI-basert funksjon som genererer falske nyhetsoppsummeringer på iPhone. BBC har avdekket flere tilfeller der funksjonen har produsert feilaktige påstander, inkludert en sak der en mann feilaktig ble rapportert å ha skutt seg selv. Journalistorganisasjoner som NUJ og RSF krever at Apple fjerner funksjonen umiddelbart, og mener den utgjør en risiko for spredning av feilinformasjon. Apple har uttalt at de vil oppdatere funksjonen for å tydeliggjøre når varsler er KI-generert, men kritikere mener dette ikke løser problemet. Funksjonen er fortsatt i betatest.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
19 dager siden
Vipps har snudd i saken om bruk av kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame etter kritikk fra Forbrukerrådet. Selskapet hadde bedt om samtykke fra to millioner brukere, men trakk forespørselen etter at Forbrukerrådet mente den var uklar og manipulerende. Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, er fornøyd med at Vipps har snudd, og påpeker at kjøpshistorikk inneholder sensitiv informasjon som ikke bør brukes til reklame. Forbrukerrådet varslet også Datatilsynet om et mulig brudd på personopplysningsloven. Vipps planlegger å komme tilbake med en ny forespørsel i fremtiden, men lover å gjøre valget tydeligere og enklere å avslå.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Nidar, der langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo er halvnaken mens han spiser seigmenn, har skapt debatt. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen bryter markedsføringsloven og bidrar til kroppspress, spesielt siden den markedsfører godteri rettet mot barn og unge. Skiforbundet inngikk et samarbeid med Nidar etter at andre sponsorer trakk seg, noe som har blitt kritisert av tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby. Orkla, som eier Nidar, hevder reklamen er ment som en parodi og ikke har til hensikt å skape kroppspress, men advokat Haug mener dette ikke fritar dem fra loven.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler personvernproblemer knyttet til at Google og Apple implementerer funksjoner som skanner brukernes bilder uten å informere dem først. Google installerer SafetyCore på Android-enheter, mens Apple bruker Enhanced Visual Search for å identifisere landemerker. Begge funksjonene kan deaktiveres, men dette kan redusere søkefunksjonaliteten. Kritikken retter seg mot manglende åpenhet rundt implementeringen, ikke nødvendigvis teknologien i seg selv.