
Tåsenhjemmet bruker hotellansatte for å møte helsebehov
Kort oppsummert
- Tåsenhjemmet har ansatt folk fra hotellbransjen til serviceoppgaver i eldreomsorgen.
Tåsenhjemmet i Oslo har innført en arbeidsmodell der sykepleiere kun utfører helseoppgaver, mens serviceoppgaver som rengjøring, matlaging og adspredelse utføres av ansatte med bakgrunn fra hotellbransjen. Dette tiltaket svarer på det økende behovet for helsepersonell i eldreomsorgen, som ifølge rapporter vil kreve 70 000 flere helsefagarbeidere innen 2040.
Ved å skille helse- og serviceoppgaver kan sykehjemmet redusere antall helsepersonell med en tredjedel og samtidig opprettholde kvaliteten på tjenestene. Høyre-leder Erna Solberg mener dette er et nødvendig og smart grep for å løse fremtidens utfordringer i helsevesenet.
Selv om noen sykepleiere savner den tradisjonelle arbeidsformen, understrekes det at omstilling er nødvendig for å møte eldrebølgen og mangel på helsepersonell.