En nettverksfeil rammet alle sykehusene i Helse sør-øst fredag, noe som førte til at journalsystemet ble utilgjengelig. Sykehusene måtte derfor gå over til papirbaserte løsninger.
Akershus universitetssykehus (Ahus) gikk en periode i gul beredskap som følge av feilen.
Nettverksfeilen ble rettet natt til lørdag, ifølge kommunikasjonssjef Cindy Empaynado i Sykehuspartner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Flere sykehus i Helse Sør-Øst er rammet av en nettverksfeil fredag kveld. Oslo universitetssykehus bekrefter at de har gått over til papirbaserte løsninger i akuttmottaket. Sykehuset Telemark og Sørlandet sykehus er også rammet, med nedetid i pasientjournalsystemet. Feilen påvirker dermed flere helseforetak i regionen.
3 måneder siden
En nettverksfeil rammet fredag ettermiddag alle helseforetakene i Helse Sør-Øst. Sykehuspartner HF jobber med å løse problemet og er i rød beredskap. Flere tjenester er allerede gjenopprettet. Oslo universitetssykehus har gått over til papirbaserte løsninger, men har foreløpig ikke sett noen konsekvenser for pasientene. Sykehuset følger sine beredskapsplaner og har rutiner for slike situasjoner.
3 måneder siden
Alle sykehusene i Helse Sør-Øst ble rammet av nettverksproblemer. Sykehuspartner, som leverer IKT-tjenester til sykehusene, jobber med å rette feilen. Flere tjenester, inkludert journalsystemet Dips, ble påvirket. Oslo universitetssykehus gikk over til manuelle løsninger med papir og blyant som en del av sine beredskapsplaner. Sykehusene har rutiner for å håndtere slike situasjoner og opprettholde oversikt over pasientjournaler.
29 dager siden
En feil i personregisteret til Norsk helsenett (NHN) førte til at kunder ikke kunne hente ut reseptbelagte medisiner på apotek. Feilen rammet alle elektroniske resepter, men papirresepter kunne brukes i hastetilfeller. Apotekerforeningen beklaget hendelsen og påpekte sårbarheten i digitale systemer. NHN opplyste at feilen skyldtes en mislykket oppdatering. Feilen ble rettet like før klokken 11:30, og resepter fungerer nå som normalt.
2 måneder siden
Et nytt journalsystem ved flere sykehus i Sør- og Østlandet har hatt omfattende dataproblemer, med ukentlige nedetider. Ansatte frykter for pasientsikkerheten, da viktig informasjon kan gå tapt og pasienter kan bli glemt. Sykehusledelsen innrømmer at manglende tilgang til journalopplysninger kan påvirke pasientsikkerheten. Det jobbes med å rette feilene, og en backup-løsning er på plass, men systemet er fortsatt ustabilt. Enkelte leger mener systemet ikke er trygt nok, spesielt i akutte situasjoner.
3 måneder siden
Nettavisen E24 opplevde tekniske problemer som førte til ustabil tilgang til nettsiden. Problemene startet lørdag ettermiddag, og teknikere jobbet med å rette feilen. Flere andre norske nettaviser, som VG, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, hadde også tekniske problemer samme kveld. Dette tyder på at det kan ha vært et større teknisk problem som påvirket flere mediehus.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
3 måneder siden
VG opplever tekniske problemer for andre kveld på rad. Både nettsiden vg.no og avisens app er nede. Problemene startet søndag kveld rundt klokken 21.45. Dette skjer etter at avisen også hadde tekniske problemer lørdag kveld som varte i omtrent en time. I tillegg er også nettsiden E24.no utilgjengelig søndag kveld.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Problemene startet rundt klokken 07.00 og ble løst ved 09.15-tiden. Tietoevry, som er leverandør for flere av de berørte tjenestene, bekreftet at feilen var rettet. Vipps og flere banker hadde problemer med betalinger, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Telenor hadde også problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice, men mobilnettet fungerte som normalt. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen.
3 måneder siden
BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester i Norge ble rammet av tekniske problemer i morgentimene. Feilen, som oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Ifølge Tietoevry ble feilen rettet fra klokken 09.15, og de vil ha ekstra oppfølging av alle tjenester utover dagen. Kortbetaling fungerte som reserveløsning i butikk. Telenor opplevde også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
1 måned siden
Sparebank 1 opplevde driftsproblemer som førte til at både appen og nettsiden var utilgjengelige for kundene lørdag kveld. Banken beklaget situasjonen og forsikret at de jobbet med å løse problemet. Klokken 21.20 meldte banken at alle systemer var oppe og gikk som normalt igjen.
4 måneder siden
Nav opplevde tekniske problemer på sine nettsider søndag, noe som førte til at flere brukere ikke fikk sendt inn meldekort. Dette kunne potensielt ført til forsinkede utbetalinger for de som er avhengige av dagpenger. Nav beklager feilen og opplyser at den nå er rettet. Brukere som opplevde problemer, kan sende inn meldekort via en alternativ lenke. Nav har publisert informasjon om hendelsen på sine nettsider og meldekort-sider. Feilen skyldtes problemer med tilgangen til meldekortet via «Min side» på Nav.no.
4 måneder siden
Gran kommune ble rammet av et dataangrep tirsdag ettermiddag, noe som førte til at kommunen stengte ned internettilgangen og tok ned flere systemer. Krisestab ble satt samme kveld, og selskapet Defendable er engasjert for å analysere situasjonen. Kommunen forsøker å opprettholde tjenestene, og hjemmetjenesten bruker manuelle lister for å ha oversikt over sine oppdrag. Ansatte som jobber administrativt kan bruke hjemmenett eller mobilt nett for å jobbe. Kommunen vil informere fortløpende når mer informasjon er tilgjengelig.