En nettverksfeil rammet fredag ettermiddag alle helseforetakene i Helse Sør-Øst. Sykehuspartner HF jobber med å løse problemet og er i rød beredskap.
Flere tjenester er allerede gjenopprettet. Oslo universitetssykehus har gått over til papirbaserte løsninger, men har foreløpig ikke sett noen konsekvenser for pasientene.
Sykehuset følger sine beredskapsplaner og har rutiner for slike situasjoner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Alle sykehusene i Helse Sør-Øst ble rammet av nettverksproblemer. Sykehuspartner, som leverer IKT-tjenester til sykehusene, jobber med å rette feilen. Flere tjenester, inkludert journalsystemet Dips, ble påvirket. Oslo universitetssykehus gikk over til manuelle løsninger med papir og blyant som en del av sine beredskapsplaner. Sykehusene har rutiner for å håndtere slike situasjoner og opprettholde oversikt over pasientjournaler.
3 måneder siden
En nettverksfeil rammet alle sykehusene i Helse sør-øst fredag, noe som førte til at journalsystemet ble utilgjengelig. Sykehusene måtte derfor gå over til papirbaserte løsninger. Akershus universitetssykehus (Ahus) gikk en periode i gul beredskap som følge av feilen. Nettverksfeilen ble rettet natt til lørdag, ifølge kommunikasjonssjef Cindy Empaynado i Sykehuspartner.
3 måneder siden
Flere sykehus i Helse Sør-Øst er rammet av en nettverksfeil fredag kveld. Oslo universitetssykehus bekrefter at de har gått over til papirbaserte løsninger i akuttmottaket. Sykehuset Telemark og Sørlandet sykehus er også rammet, med nedetid i pasientjournalsystemet. Feilen påvirker dermed flere helseforetak i regionen.
2 måneder siden
Et nytt journalsystem ved flere sykehus i Sør- og Østlandet har hatt omfattende dataproblemer, med ukentlige nedetider. Ansatte frykter for pasientsikkerheten, da viktig informasjon kan gå tapt og pasienter kan bli glemt. Sykehusledelsen innrømmer at manglende tilgang til journalopplysninger kan påvirke pasientsikkerheten. Det jobbes med å rette feilene, og en backup-løsning er på plass, men systemet er fortsatt ustabilt. Enkelte leger mener systemet ikke er trygt nok, spesielt i akutte situasjoner.
29 dager siden
En feil i personregisteret til Norsk helsenett (NHN) førte til at kunder ikke kunne hente ut reseptbelagte medisiner på apotek. Feilen rammet alle elektroniske resepter, men papirresepter kunne brukes i hastetilfeller. Apotekerforeningen beklaget hendelsen og påpekte sårbarheten i digitale systemer. NHN opplyste at feilen skyldtes en mislykket oppdatering. Feilen ble rettet like før klokken 11:30, og resepter fungerer nå som normalt.
3 måneder siden
Nettavisen E24 opplevde tekniske problemer som førte til ustabil tilgang til nettsiden. Problemene startet lørdag ettermiddag, og teknikere jobbet med å rette feilen. Flere andre norske nettaviser, som VG, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, hadde også tekniske problemer samme kveld. Dette tyder på at det kan ha vært et større teknisk problem som påvirket flere mediehus.
1 dag siden
Flere brukere opplever tekniske problemer med BankID-appen. Dette fører til innloggingsvansker, blant annet hos Skatteetaten.
2 måneder siden
Flere viktige innloggingstjenester, som MinID, eFormidling, ID-porten og Ansattporten, opplever driftsforstyrrelser. Dette fører til problemer for brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og andre tjenester. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å undersøke og løse problemene, men det er foreløpig usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. BankID undersøker også om de er rammet av problemene.
3 måneder siden
Nettavisen E24 opplever tekniske problemer som fører til ustabil tilgang til nettsiden. Problemene oppsto lørdag ettermiddag, og teknikere jobber med å løse saken. Det er foreløpig ikke gitt noen informasjon om årsaken til problemene eller når de forventes å være løst.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
26 dager siden
Skatteetaten opplever fortsatt ustabilitet på sine nettsider. Problemene startet fredag morgen, og selv om situasjonen er noe bedre, opplever enkelte brukere å bli stengt ute. Skatteetaten jobber med å identifisere årsaken til ustabiliteten, men understreker at det kan ta tid å finne den underliggende årsaken.
3 måneder siden
DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.
2 måneder siden
Nordea opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenestene. Kommunikasjonsrådgiver Frida Daae Hessen opplyser at banken jobber med å identifisere årsaken og rette feilen. Også Nordea i Sverige er rammet av problemene. Ifølge Expressen er det flere storbanker som har tekniske problemer.
3 måneder siden
Vipps opplever store problemer med innlogging torsdag. Klokken 13:22 meldte flere brukere om problemer med å logge inn i appen. Vipps bekrefter problemene og skriver at det påvirker alle brukere og tjenester. De jobber med å løse problemet og vil komme med en oppdatering så snart de har ny informasjon. Brukere får beskjed i appen om at den ikke fungerer.
3 måneder siden
VG opplever tekniske problemer som påvirker flere av deres funksjoner. Det jobbes intenst med å løse problemene og få systemene tilbake i normal drift. Det er ikke spesifisert hvilke funksjoner som er berørt eller hva som er årsaken til problemene, men det jobbes med å rette feilen.