SAS' kampanje for å skape Eurobonus-millionærer i forbindelse med overgangen til Sky Team, resulterte i at 900 personer oppnådde statusen, noe som overgikk selskapets forventninger. Kampanjen, som innebar reiser med 15 forskjellige Sky Team-selskaper innen tre måneder, har blitt kritisert av miljøorganisasjoner for å oppmuntre til unødvendige flyreiser og økt forurensning.
SAS forsvarer kampanjen med at den skapte synlighet og positive kunderelasjoner, og at antallet deltakere er lite sammenlignet med det totale medlemstallet.
En deltaker fullførte utfordringen på ni dager og mener kritikken er urettferdig, mens Framtiden i våre hender mener kampanjen bidrar til å forverre miljøproblemer og etterlyser strengere politisk regulering av flybransjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
SAS' lojalitetsprogram «Conscious Traveler» anmeldes for villedende markedsføring av det danske Forbrukerrådet Tænk, som mener programmet driver med grønnvasking. Programmet belønner kunder for å engasjere seg i aktiviteter og kjøp som har liten eller ingen positiv effekt på klimaet. SAS avviser kritikken og hevder at programmet er en del av deres strategi for å redusere utslipp og transformere luftfarten til en bærekraftig industri. Dette er ikke første gang SAS kritiseres for å fremme bærekraft samtidig som de oppfordrer til mer flyreise.
1 måned siden
Artikkelen omhandler endringer i bonusprogrammene til SAS EuroBonus og Norwegian Reward. Norwegian har introdusert 'Spenn', en ny bonusvaluta som skal integreres med Strawberry-programmet, og tilbyr statusmatch for sine høyeste nivåer. SAS EuroBonus har justert opptjeningen av poeng etter overgangen til SkyTeam-alliansen, noe som har ført til kritikk fra lojale kunder. Endringene påvirker hvordan medlemmer tjener og bruker poeng, samt hvilke fordeler de får. SAS Eurobonus-medlemskapet er for det meste uendret.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
3 måneder siden
Antallet flyklager er fortsatt høyt, med Norwegian som mottok flest klager i 2024, etterfulgt av SAS. Transportklagenemnda behandlet nesten 3000 flyrelaterte klager i fjor, og mange saker blir overført til 2025. Flyselskapene forklarer klagene med hendelser utenfor deres kontroll, som værforhold og tekniske problemer. SAS hevder at tiltak for økt punktlighet har redusert antall klager. Kollektivtransport opplevde en økning i klager på grunn av dårlig vær, mens andre transportformer hadde en nedgang. En midlertidig nemnd er opprettet for å håndtere den store saksmengden.
2 måneder siden
Ski-VM i Trondheim har som mål å bli tidenes mest bærekraftige, men har fjernet ambisjonen om nullutslipp på transport. De bruker flisvarme for å redusere CO2-utslipp, men møter kritikk fra miljøorganisasjoner som påpeker at flyreiser er den største utslippskilden. Til tross for gode tiltak, advarer eksperter mot udokumenterte påstander om bærekraft og mener det er viktig å fokusere på konkrete tiltak og dokumentasjon. Arrangøren understreker at de jobber med et helhetlig bærekraftsperspektiv, inkludert helse og inkludering, og at de vil lage et klimaregnskap for sine utslipp.
1 måned siden
Den svenske billigkjeden Lager 157 etablerer seg i Lørenskog, noe som har utløst kritikk fra flere hold. Kritikere som influenser Kornelia Minsaas og miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender mener kjeden bidrar til en bruk-og-kast-mentalitet og at de billige klærne gir en illusjon av å spare penger. De påpeker også at kvaliteten ofte er dårlig. Lager 157 ble tidligere ilagt et gebyr for brudd på åpenhetsloven, men slapp boten etter en klage. Kjeden selv forsvarer seg med at de tilbyr rimelige klær av god kvalitet, og at kundene er fornøyde. Framtiden i våre hender oppfordrer forbrukere til å unngå fast fashion og heller satse på brukte kvalitetsklær.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
3 måneder siden
Naturvernforbundet og NHO Luftfart har inngått en uventet allianse for å stoppe planene om Nord-Norgebanen. De argumenterer for at jernbaneutbyggingen vil ha for store naturinngrep og klimakostnader, og at det er mer miljøvennlig å satse på fossilfri luftfart. En rapport viser at jernbanen vil koste mellom 256 og 309 milliarder kroner. NHO Luftfart mener at man for en brøkdel av denne prisen kan gjøre all luftfart i Nord-Norge fossilfri. Naturvernforbundet understreker at de ikke er for mer flytrafikk generelt, men mener at kortbanenettet i nord er viktig og bør prioriteres for bærekraftig biodrivstoff.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
19 dager siden
Influenser Oskar Westerlin tjener store penger på sosiale medier, med en potensiell daglig inntekt på 30.000 kroner. Selskapet hans, «Fjeldberg Westerlin», har hatt en betydelig omsetningsvekst de siste årene. Westerlin har oppnådd over 400 millioner visninger på sine mest populære videoer. Han har imidlertid møtt kritikk for manglende åpenhet rundt produksjonen av sitt klesmerke og bruk av fossile materialer. I tillegg til sosiale medier, lanserte Westerlin «Oskars trippel sjoko» i 2023 og har hatt suksess med å promotere produkter som YT proteinyoghurt.
1 måned siden
Equinor får kritikk for å redusere sine ambisjoner innen fornybar energi og øke investeringene i olje og gass. Kritikken kommer fra både aksjonærer og miljøorganisasjoner, som mener selskapet ikke tar klimakrisen på alvor. En kapitalforvalter har solgt seg ut av selskapet på grunn av manglende omstilling. Equinor-sjefen begrunner endringene med behovet for å skape aksjonærverdier. Regjeringen kritiseres for å være for passiv og ikke bruke sin eiermakt til å styre selskapet i en mer bærekraftig retning. Det foreslås at Equinor bytter navn tilbake til Statoil for å slutte med grønnvasking.