Selskapet GreenH har besluttet å bygge en hydrogenfabrikk i Bodø til 1,2 milliarder kroner. Fabrikken skal produsere 8,5 tonn grønt hydrogen daglig, som skal forsyne verdens største hydrogenferger på strekningen Bodø-Lofoten fra høsten 2026.
Dette er det eneste stedet i verden hvor hydrogenproduksjon og -bruk er integrert på denne måten. Produksjonsprosessen er kraftkrevende, men biprodukter som varme og oksygen skal utnyttes i fjernvarme og havbruk.
Det er lagt vekt på sikkerhetstiltak for å håndtere eksplosjonsfaren ved hydrogen, og lokale myndigheter ser positivt på prosjektet som et knutepunkt for utvikling av fremtidsrettet drivstoff.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Flyprodusenten Boeing satser tungt på utvikling av syntetisk flydrivstoff i Norge, i samarbeid med Norsk e-Fuel. Målet er å produsere e-Fuel basert på CO₂, fornybar kraft, hydrogen og vann. Anlegget i Mosjøen skal være klart i 2032 med en kapasitet på 50 millioner liter årlig. Norwegian er også involvert for å nå sine klimamål, men påpeker at prisen på e-Fuel er svært høy. Miljødirektoratet understreker behovet for omstilling til nullutslippsteknologi i luftfarten, som er en sektor som henger etter i klimakutt. Bærekraftig flydrivstoff utgjorde kun en liten andel av det globale forbruket i fjor.
3 måneder siden
Til tross for at noen hydrogenprosjekter er satt på vent, har norsk hydrogennæring oppnådd flere milepæler det siste året. Yara reduserer utslipp ved å bruke hydrogen i gjødselproduksjon, og Veidekke produserer asfalt med hydrogen. Hydro planlegger å resirkulere aluminium med hydrogen. I skipsfarten bygges det hydrogenferger og forsyningsskip. Lastebilprodusenter lanserer hydrogenmodeller, og det etableres fyllestasjoner. Fem produksjonsanlegg for hydrogen er i drift, og flere er planlagt. Omsetningen i næringen har nesten doblet seg fra 2022 til 2023. Globalt har investeringene i hydrogenprosjekter økt betydelig. Forutsigbarhet er viktig for investorer, og det jobbes med å legge til rette for dette.
1 måned siden
Hydro investerer 1,65 milliarder kroner i sitt aluminiumsverk på Karmøy for å bygge et nytt trådstøperi. Dette er selskapets største investering i Norge på ti år. Anlegget skal produsere aluminiumtråd for bruk i kraftkabler, og er ment å forsyne Europa med lavkarbonløsninger for kritisk energiinfrastruktur. Produksjonsstart er forventet i 2028. Konsernsjef Eivind Kallevik fremhever at investeringen vil skape ringvirkninger på Karmøy og øke eksportinntektene. Hydro forventer økt etterspørsel etter lavkarbonaluminium på grunn av Europas energiomstilling, og ser et konkurransefortrinn i markedet.
1 måned siden
Hydro investerer 1,65 milliarder kroner i et nytt trådstøperi på Karmøy, som er selskapets største investering i Norge på ti år. Anlegget skal produsere 110.000 tonn aluminium årlig, og forventes ferdig i første kvartal 2028. Målet er å forsyne Europa med lavkarbon-aluminium til strømkabler, og støtte Europas sikkerhets- og klimapolitiske mål. EU har definert aluminium som et kritisk materiale, og Hydro ønsker å spille en nøkkelrolle i Europas omstilling til fornybar energi. Prosjektet er betinget av en endelig byggebeslutning i fjerde kvartal 2025.
2 måneder siden
Ocean-Power planlegger å bygge et flytende gasskraftverk ved Kråkøya i Nærøysund. Kraftverket skal forsyne oljeplattformer på Haltenbanken med strøm ved hjelp av CO2-fangst og lagring. SV støtter prosjektet fordi det reduserer klimagassutslipp uten å øke strømprisene på fastlandet, og vil fremme saken i Stortinget. Ordføreren i Nærøysund ser store muligheter for lokalt næringsliv og arbeidsplasser. NVE må godkjenne prosjektet før bygging kan starte, med mål om produksjon i 2029. Anlegget er ett av fire planlagte gasskraftverk langs kysten.
21 dager siden
Equinor satser på kraftmarkedet ved å etablere et nytt forretningsområde, Kraft, ledet av Helge Haugane. Området vil inkludere både fornybar energi og gasskraft, med mål om å utnytte det økende strømbehovet drevet av det grønne skiftet og kunstig intelligens. Equinor ønsker å kombinere ulike energikilder for å styrke sin posisjon og verdiskaping i markedet. Selskapet har også investert i gasskraftverk med CO2-rensing og batterilagring for å møte fremtidens energibehov.
3 måneder siden
Aker Solutions har sammen med SLB Capturi fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud for Hafslund Celsio. Anlegget skal fange CO2 fra avfallsforbrenning og lagre det midlertidig i Oslo Havn. Kontrakten er verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for Aker Solutions. Hafslund Celsio har tatt en endelig investeringsbeslutning for prosjektet, som er ventet å være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet anses som en viktig milepæl for karbonfangstindustrien og for å redusere utslipp.
1 måned siden
Norsk Kjernekraft planlegger å bygge et kjernekraftverk i Halden, som potensielt kan bli Norges største kraftverk med en årlig produksjon på 10 TWh. Selskapet har offentliggjort visualiseringer av anlegget og tilpasset designet for å redusere visuell påvirkning på omgivelsene. Selv om leverandør av reaktorene ennå ikke er valgt, er selskapet trygge på at prosjektet kan realiseres. Samtidig viser flere politiske partier, inkludert Høyre, en økende interesse for kjernekraft, og det pågår en nasjonal utredning om kjernekraft i Norge.
2 måneder siden
Et norsk rederi skal sjøsette verdens første elektriske frakteskip, som skal gå mellom Brønnøysund og Hustadvika. Skipet kombinerer seil og batteri for å frakte 13.000 tonn marmor per tur, og vil redusere CO₂-utslippene betydelig. Klima- og miljøministeren understreker at prosjektet viser Norges ledende posisjon innenfor utvikling av grønn skipsfart, støttet av betydelige offentlige investeringer. Skipet er ventet å være ferdigstilt neste sommer.
3 måneder siden
Aker Solutions har fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg ved Hafslund Celsios forbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget skal fange CO₂ fra avfallsforbrenning og er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet. Prosjektet ble satt på vent i 2023 på grunn av budsjettoverskridelser, men er nå gjenopptatt med en kostnadsramme på 9,5 milliarder kroner. Staten bidrar med 4,4 milliarder kroner i støtte. Anlegget forventes å fange 350.000 tonn CO₂ årlig og skal være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet er viktig for å redusere Oslos klimagassutslipp og har stor demonstrasjonsverdi for karbonfangst fra avfallsforbrenning.
3 måneder siden
Vianode har inngått en betydelig rammeavtale med General Motors (GM) om levering av anodematerialer til elbilbatterier. Avtalen, som er verdt flere milliarder dollar, er avgjørende for Vianodes planer om å etablere en stor fabrikk i Nord-Amerika. Fabrikken, med planlagt oppstart i 2027, vil ha en innledende kapasitet på 75.000 tonn anodematerialer per år. Vianode har valgt Nord-Amerika fremfor Norge på grunn av mer gunstige rammevilkår og incentivordninger. Selskapet, som er en utspringer av Elkem, produserer grafitt til anoder og har som mål å redusere CO₂-utslippene i produksjonen med over 90 prosent. Avtalen med GM er den største offentlig kjente avtalen for anodematerialer og strekker seg frem til 2033.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i å utvide CO2-lageret Northern Lights etter fullførelsen av første fase. Utvidelsen inkluderer ny infrastruktur som lagringstanker, pumper, kai, transportskip og flere brønner, med planlagt oppstart i andre halvdel av 2028. Prosjektet har mottatt betydelig støtte fra både den norske regjeringen og Europakommisjonen, inkludert 1,5 milliarder kroner fra Connecting Europe Facility (CEF) i fjor. Northern Lights, som drives av Equinor i samarbeid med TotalEnergies og Shell, er en del av det norske Langskip-prosjektet for karbonfangst og -lagring.
4 måneder siden
Vårgrønn og Flotation Energy har sikret seg støtte fra britiske myndigheter for å bygge et 560 megawatt flytende havvindprosjekt kalt Green Volt. Prosjektet forventes å generere betydelige private investeringer og skape tusenvis av arbeidsplasser. For å planlegge prosjektet har de inngått avtaler med to konsortier: Aker Solutions og ABB, samt Aibel og Hitachi Energy. Disse selskapene skal utarbeide planer for offshore transformatorstasjoner og strømkabler. Storbritannia garanterer en strømpris på 2,70 kr/kWh for 400 MW av prosjektets kapasitet. Green Volt skal levere strøm både til land og til olje- og gassinstallasjoner på britisk sokkel.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i en ny fase for å utvide CO₂-lageret Northern Lights, med forventet drift i andre halvdel av 2028. Utvidelsen inkluderer nye lagringstanker og transportskip. Stockholm Exergi har inngått en avtale med Northern Lights om årlig lagre 900.000 tonn biobasert CO₂ fra et svensk biomassekraftverk fra 2028. Fase én av Northern Lights starter i sommer og vil lagre CO₂ fra Heidelberg Materials og Klemetsrud. Europakommisjonen har bidratt med 1,5 milliarder kroner til prosjektet, som er en del av det norske Langskip-prosjektet.
3 måneder siden
Akershus Energi Vind og Eidsiva Hafslund Vind vurderer å bygge et vindkraftanlegg med fem turbiner på 7–10 MW øst for Oslo, ved Krogstad. Dette kan bli Norges største vindturbiner. Området er sentralt plassert på Østlandet, men har ikke spesielt gode vindforhold. Prosjektet er i en tidlig fase, og forventes ikke realisert før etter 2030, trolig nærmere 2035. Anlegget er planlagt i et område med stort kraftbehov, og kan bidra til å dekke dette. Motvind Norge har planlagt et folkemøte i Lillestrøm i forkant av kommunestyrets behandling av saken. Kommunen eier området, men ønsker ikke å kommentere potensielle inntekter.