Forbrukertilsynet har på oppdrag fra Støre-regjeringen igangsatt en omfattende granskning av dagligvarebransjen etter å ha mottatt rundt 300 klager. Underdirektør Marit Evensen beskriver antallet klager som betydelig og bekrefter at tilsynet setter inn betydelige ressurser, noe som medfører at ressurser flyttes fra andre områder. Granskningen skal avdekke om dagligvarekjedene Meny, Rema 1000 og Coop villeder forbrukere med reklamer, priskampanjer og kundeklubber, eller om de bryter loven, spesielt prisopplysningsforskriften.
Forbrukerrådet har sendt inn en klage og peker på eksempler som Rema 1000s «personlige priskutt» der varen var billigere uten tilbud, og Menys rabatt som kun gjaldt spesifikke kundeklubbmedlemmer. Selv om kjedene hevder å følge regelverket, understreker Forbrukertilsynet viktigheten av å kontrollere praksisen.
Granskningen er viktig for å sikre åpenhet og rettferdighet i markedet, forbedre konkurransen og beskytte forbrukere mot villedende praksis. Norgesgruppen, som eier blant annet Meny, varsler allerede en gjennomgang av sine fordelsprogrammer.