
Durek Verretts bryllupssponsing brøt avtale med kong Harald
6 dager siden siste oppdatering
3 artikler i saken
6 dager siden siste oppdatering
3 artikler i saken
Durek Verretts forlover sendte ut sponsorpresentasjoner for prinsesse Märtha Louise og hans bryllup i Geiranger, med en samlet verdi på over 120 millioner kroner. Denne kommersielle aktiviteten, som aktivt brukte prinsessetittelen, er i strid med parets avtale med kongehuset og kan få alvorlige konsekvenser.
Durek Verretts forlover, Jeff Boodie, sendte via firmaet Connectup Media en sponsorpresentasjon med tittelen «A Royal Celebration» til toppsjefer i amerikanske selskaper. Presentasjonen la opp til en hel bryllupshelg i Geiranger i august 2024 som et komplett sponsorprodukt, med pakker priset fra rundt 50. 000 dollar (ca. 550. 000 kroner) til over en million dollar (ca.
11 millioner kroner), og en samlet verdi på over 120 millioner norske kroner. Kommersielle muligheter strakte seg fra «Royal Meet & Greet» i Ålesund til «Royal Brunch» i Geiranger, inkludert transport, velkomstgaver, smykker, dekor og merkevare-lounger, samt «The Royal Wedding Ceremony» med kongen og dronningen. Dokumentet lovet «massiv global eksponering» og «økt merkevareprestisje» gjennom «royal endorsement», og oppfordret gjester til å poste innhold på sosiale medier med sponsormerker, samtidig som det aktivt brukte prinsessetittelen og kongelig tilknytning som salgsargument. Denne sponsoraktiviteten er i strid med avtalen mellom kong Harald og prinsesse Märtha Louise, som forbyr paret å synliggjøre kongehustilknytning i kommersiell aktivitet eller sosiale medier. Kongefamilien var trolig uvitende om sponsorjakten, som kan oppfattes som å gå bak kong Haralds rygg.
Slottet har allerede varslet at Netflix-dokumentaren «Rebel Royals», produsert av Reese Witherspoons selskap Hello Sunshine og med premiere 16. september til 269 millioner abonnenter, er et brudd på denne avtalen. En TV 2-undersøkelse etter Netflix-dokumentaren viste at flertallet av nordmenn mente Märtha Louise burde fratas prinsessetittelen og plassen i arverekken. Verken paret, deres manager Carina Scheele Carlsen, Jeff Boodie eller Slottets kommunikasjonssjef Guri O. Varpe har besvart Nettavisens henvendelser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!