
Skolen: Digitalisering kobles til fallende leseferdigheter
1 artikkel
4 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...

1 artikkel
4 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
Norske femteklassinger leser dårligere enn noen gang, med nesten én av tre på laveste nivå, ifølge nasjonale prøver. Artikkelen kritiserer voksnes digitalisering av skolen som årsak til de fallende leseferdighetene. Den hevder at investeringer i digitale verktøy har ført til svakere kompetanse både på skjerm og papir.
Nasjonale prøver viser at nesten én av tre norske femteklassinger presterer på laveste lesenivå, en forverring fra tidligere.
Til tross for store investeringer i digitale læringsverktøy, skårer Norge svakere på digital kompetanse enn i 2013.
Artikkelen argumenterer for at voksnes digitalisering av skolen har erstattet bøker og ro med distraherende skjermer, noe som hindrer dybdeforståelse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!