Oslo kommune har innført en betydelig prisøkning på elbillading på kommunale gateplasser, med en økning på opptil 75 prosent på dagtid. Denne prisøkningen er begrunnet med et ønske om å sikre bedre sirkulasjon på ladeplassene og forhindre at de blir brukt som billige parkeringsplasser.
Elbilforeningen har reagert kritisk på tiltaket, og mener at det rammer de som er avhengig av gatelading. Samtidig har kommunen enten beholdt eller redusert nattprisene for lading.
Kommunen forventer å generere 40 millioner kroner i inntekter fra de nye prisene. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!