Priskrig: Pepperkaker til 4,90 kr – laveste på ti år
10 artikler i saken
17 timer siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
10 artikler i saken
17 timer siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
Norske dagligvarekjeder har intensivert julepriskrigen, med Rema 1000 som kuttet smørprisen til 39,90 kroner, fulgt av Kiwi og Extra. Dette har ført til rekordsalg av enkelte varer, men vekker bekymring fra Helsedirektoratet og Av-og-til om usunn mat og alkoholforbruk.
Rema 1000 kuttet smørprisen til 39,90 kroner, fulgt av Kiwi og Extra, som del av en priskrig som også inkluderer pepperkaker til 4,90.
Pepperkakesalget forventes å nå fem millioner bokser, mens en julekalender har en prisforskjell på 301 kroner mellom butikker.
Helsedirektoratet uttrykker bekymring for usunn mat, og Av-og-til ber kjedene droppe priskrig på juleøl.
Norske matvarekjeder har startet en uvanlig tidlig priskrig på pepperkaker, med priser helt nede i 4,90 kroner per pakke. Dette er lavere enn prisene har vært på nesten ti år, og kjedene varsler at de vil holde prisene frem til jul. Situasjonen er bemerkelsesverdig da prisen er billigere enn i 1975, justert for inflasjon.

Rema 1000 har for andre dag på rad kuttet prisen på meierismør, nå til 39,90 kroner. Kiwi og Extra bekrefter at de følger etter for å matche prisen. Dette skjer som del av en pågående priskrig mellom dagligvarekjedene.
Helsedirektoratet uttrykker bekymring over dagligvarekjedenes priskrig på julevarer, spesielt for usunne produkter. Helsedirektør Cathrine M. Lofthus mener dette bidrar til at folk spiser mindre sunn mat, særlig de med dårlig råd. De foreslår «sunn skatteveksling» for å endre prisbalansen.
Matkjedene kutter priser på julevarer i en pågående priskrig, men Nettavisens gjennomgang viser at mange varer er dyrere enn i fjor. Julebrunost og tynnribbe er eksempler på varer med høyere pris nå enn i desember i fjor. Forbrukere bør vurdere å vente med å hamstre, da prisene kan falle ytterligere.
Julepriskrigen i dagligvarebransjen fortsetter, og Rema 1000 dumper priser på flere julevarer. Kunder ønsker også prisnedgang på sunnere alternativer. Eksperter mener kjedene følger hverandre tett, og tar igjen tapte marginer på andre varer.
Landets største pepperkakeprodusent, Berthas, forventer rekordsalg på fem millioner bokser i 2025. Dette skjer midt i en intens priskrig hvor prisene har falt til 4,90 kroner per boks. Produsenten øker kapasiteten for å møte den høye etterspørselen.

En Anthon Berg julekalender selges med en prisforskjell på 301 kroner mellom dagligvarekjedene Meny og Normal. Forbrukerøkonom Magne Gundersen advarer om store prisforskjeller på julevarer og råder forbrukere til å sjekke priser før kjøp. Meny hevder de ville solgt med tap, mens Normal bekrefter lave priser og høyt salg.

Norske supermarkeder som Extra, Kiwi og Rema 1000 har kuttet prisene kraftig på pepperkaker og store sjokoladeplater. Dette har ført til et enormt salg, med titusenvis av solgte enheter de siste ukene. Priskuttene forventes å vare frem mot jul, men med varierende varighet mellom kjedene.
Norske matbutikker har startet en priskrig på alkoholfritt øl, med priser helt ned til 5,90 kroner per boks. Kiwi rapporterer en volumvekst på 135 prosent fra fjorårets kampanje, mens Coop Extra og Rema 1000 også kutter prisene. Organisasjonen Av-og-til støtter initiativet, men advarer mot priskrig på alkoholholdig drikke.

Alkovettorganisasjonen Av-og-til ber Rema 1000, Kiwi, Oda og Coop om å droppe priskrig på juleøl denne julen. De advarer om at priskutt på alkohol øker forbruket, noe som kan være skadelig for barn i hjem med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene vil ikke kommentere fremtidige priser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!