Egne merkevarer dominerer: Orkla frykter rovprising i butikk
1 artikkel
1 dag siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
1 artikkel
1 dag siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
Egne merkevarer (EMV) dominerer stadig mer i norske dagligvarebutikker, med eksempler som Norgesgruppens Eldorado og Remas Prima. Leverandører som Orkla uttrykker bekymring for kjedens makt og frykter rovprising, mens kjedene selv hevder EMV gir lavere priser og økt utvalg.
Egne merkevarer (EMV) har økt fra 12 prosent i 2011 til 20 prosent i fjor, med opptil 80 prosent andel i enkelte kategorier som kjøttdeig.
Orkla frykter at dagligvarekjedene bruker sin makt til rovprising og illojal konkurranse ved å utvikle EMV basert på leverandørinformasjon.
Dagligvarekjedene, representert ved Norgesgruppen og Rema 1000, hevder EMV gir lavere priser, økt utvalg og innovasjon for kundene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!