Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-gin», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen.
Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen.
Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger. Markedsrådet mente det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
2 måneder siden
Helsedirektoratet konkluderte i august med at Oslo Håndverksdestilleri hadde brutt forbudet mot alkoholreklame med «Prinsesse-gin», som ble laget i anledning Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. OHD anket avgjørelsen, men Markedsrådet har nå opphevet vedtaket. Rådet mener det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
2 måneder siden
Markedsrådet har snudd i den såkalte «prinsessegin»-saken og opphevet Helsedirektoratets tidligere vedtak. Helsedirektoratet mente at ginen, som ble produsert i forbindelse med prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, var i strid med alkoholloven. Begrunnelsen var at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) hadde brutt forbudet mot alkoholreklame ved å dele ut gratis alkohol i markedsføringsøyemed. Markedsrådet begrunner sin omgjøring med at Helsedirektoratets «hjemmelsgrunnlag» var uklart og mangelfullt begrunnet, noe som gjorde det umulig for Markedsrådet å ta stilling til saken.
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-ginen», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. Helsedirektoratet mente senere at OHD hadde brutt loven. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen. Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger.
2 måneder siden
Oslo Håndverksdestilleri (OHD) vant frem i klagen mot Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for deres «Prinsesse-gin». Markedsrådet opphevet vedtaket enstemmig. Bakgrunnen var at Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen. OHD argumenterte med at vedtaket var basert på feilaktig faktagrunnlag. Vinmonopolet stoppet tidligere ginen på grunn av bruken av kongehusets monogram, noe som førte til at prinsessens manager beklaget og lovet å fjerne tittelen fra produktet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!