
«Prinsesse-gin»: Oslo Håndverksdestilleri vinner frem mot Helsedirektoratet
5 måneder siden siste oppdatering
4 artikler i saken
Kort oppsummert
- Markedsrådet opphevet Helsedirektoratets vedtak om ulovlig alkoholreklame for «Prinsesse-gin».
Sammendrag
Markedsrådet har opphevet Helsedirektoratets vedtak om at Oslo Håndverksdestilleri (OHD) brøt alkoholreklameloven med «Prinsesse-gin», som ble lansert i forbindelse med bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Helsedirektoratet mente OHD hadde brutt loven ved å bruke prinsesse Märtha Louises tittel og Durek Verretts navn i markedsføringen.
Vinmonopolet stanset først ginen på grunn av monogrambruken. OHD klaget og hevdet at vedtaket var basert på feilaktige opplysninger, og selskapet fikk medhold i klagen.
Prinsessetittelen ble fjernet fra etikettene etter en glipp, da Märtha Louise og Durek ikke skal bruke sin tilknytning til kongehuset i kommersielle sammenhenger. Markedsrådet mente det ikke finnes tilstrekkelig hjemmel i alkoholloven for å fatte et slikt vedtak.
Artikler i saken

«Prinsessegin»: Markedsrådet opphever Helsedirektoratets vedtak
5 måneder siden
«Prinsesse-ginen»: Oslo Håndverksdestilleri vinner frem i klagesak
5 måneder siden

Markedsrådet opphever vedtak om ulovlig reklame for Märtha Louises «Prinsesse-gin»
5 måneder siden
«Prinsesse-gin»: Oslo Håndverksdestilleri vinner frem mot Helsedirektoratet
5 måneder siden
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!