En SAS-pilot forklarer vanlige lyder i fly som ofte skremmer passasjerer. Lyder som dunk, rumling, summing og pipelyder har naturlige forklaringer knyttet til flyets mekanikk og systemer.
Understellet lager dunkelyder ved avgang og landing, mens «speed brakes» forårsaker rumling under nedstigning. Hydraulikken som styrer flaps gir summende lyder, og bagasjeluker som sikres kan gi dunk.
En «bjeffelyd» kommer fra et drivstoffsparende system, og en pipelyd under taxingen skyldes bruk av kun én motor. Mange passasjerer blir roligere når de forstår årsaken til lydene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 dager siden
Passasjerer må alltid sette telefonen i flymodus på flyreiser. Dette skyldes bekymringer for forstyrrelser og unødvendig batteribruk.
4 måneder siden
Et fly kjørte av rullebanen i Molde torsdag kveld, og Havarikommisjonen har startet full gransking. Luftfartsekspert Per Julius Helweg påpeker at slike hendelser er uvanlige og mener vanskelige landingsforhold med slaps og sidevind kan være en årsak. Han har to teorier: enten landet flyet for langt inn på rullebanen, eller et kraftig vindkast kan ha forårsaket at flyet skled av. Flere passasjerer opplevde en hard landing, noe som ifølge Helweg er en riktig teknikk ved glatt føre for å sikre at hjulene spinner. Flyet var en Boeing 737-800, og rullebanen i Molde er blant de korteste for denne flytypen.
3 dager siden
To kabinansatte deler sine beste tips for en mer behagelig flyreise. De avslører enkle triks mange passasjerer ikke kjenner til.
1 måned siden
Reiseeksperter advarer om hemmelige kodeord som brukes av kabinpersonalet for å kommunisere problemer under flyreisen. Koder som «Code 300» eller «Angel» betyr at noen er død om bord, mens «Squawk 7500» indikerer kapring eller en annen sikkerhetstrussel. «Squawk 7700» varsler om en alvorlig situasjon, som tekniske problemer eller medisinske kriser. Det finnes også andre koder for mindre og mer alvorlige medisinske problemer. Ekspertene understreker at de aller fleste flyreiser er problemfrie, men at det kan være greit å kjenne til disse kodene.
4 måneder siden
Torp flyplass er stengt for all flytrafikk frem til klokken 18 søndag etter at et KLM-fly måtte nødlande lørdag kveld og blokkerer rullebanen. Dette fører til kanselleringer og forsinkelser for rundt 5000 passasjerer. Flyet nødlandet etter en mistenkelig lyd, og flyttingen av det er en omfattende prosess som involverer KLM, politiet og havarikommisjonen. Flyselskapene vurderer nå alternative løsninger for passasjerene, som å lande på Gardermoen. Et team fra KLM er på vei for å bistå med flyttingen av flyet, men det er usikkert når flyplassen vil være tilbake til normal drift.
2 måneder siden
Artikkelen forklarer hvorfor reisende glemmer igjen eiendeler på flyplasser, spesielt på Oslo lufthavn Gardermoen, hvor nesten 50.000 gjenstander havnet på hittegodskontoret i fjor. Psykolog Martin Bystad forklarer at stress og rutinesvikt fører til redusert oppmerksomhet og hukommelsessvikt. Kvinner har en liten fordel når det gjelder hukommelse. Elektronikk er den vanligste typen hittegods, men folk glemmer også ofte klær og personlige eiendeler. Teamleder for hittegods på Gardermoen forteller at stress og tidsnød bidrar til at folk glemmer ting. Psykologen anbefaler å være ekstra oppmerksom og ha god tid for å unngå å glemme eiendeler.
4 måneder siden
Et Norwegian-fly kjørte av rullebanen ved landing i Molde, og var nær vannkanten. Ingen ble skadet. Norsk Flygerforbund ønsker EMAS-systemet, som finnes på Kjevik lufthavn, installert på flere flyplasser. EMAS består av lettbetongklosser som bremser fly som er på vei av rullebanen. Forbundet mener dette er en viktig sikkerhetsforanstaltning, spesielt med tanke på klimaendringer som gir mer uforutsigbart vær. Avinor har ikke planer om å utvide med EMAS, og viser til andre sikkerhetstiltak som rillede rullebaner og elektroniske hjelpemidler.
4 måneder siden
Deler fra KLM-flyet som nødlandet på Torp ble funnet på rullebanen på Gardermoen under en rutinemessig sjekk utført av Avinor. KLM bekrefter hendelsen og etterforsker saken, men ser foreløpig ingen sammenheng med andre hendelser med samme flytype. Flyet, en Boeing 737, nødlandet på Torp etter å ha meldt om en hydraulikkfeil. Nødlandingen førte til at flyplassen ble stengt, noe som rammet rundt 5000 passasjerer. Flyplassen ble gjenåpnet etter at flyet var fjernet fra rullebanen. Havarikommisjonen, KLM og Boeing har vært involvert i undersøkelsene av flyet.
4 måneder siden
Deler fra et KLM Boeing 737-fly ble funnet på rullebanen på Oslo lufthavn lørdag. Flyet hadde tidligere samme dag nødlandet på Torp flyplass i Sandefjord etter å ha meldt om en hydraulikkfeil. Under nødlandingen skled flyet av rullebanen og ble stående i gresset. Torp flyplass var stengt i over ett døgn som følge av hendelsen, og rundt 5000 passasjerer ble rammet. KLM bekrefter at de etterforsker saken, men vil ikke kommentere funnene fra Avinor.
3 måneder siden
Antallet flyklager er fortsatt høyt, med Norwegian som mottok flest klager i 2024, etterfulgt av SAS. Transportklagenemnda behandlet nesten 3000 flyrelaterte klager i fjor, og mange saker blir overført til 2025. Flyselskapene forklarer klagene med hendelser utenfor deres kontroll, som værforhold og tekniske problemer. SAS hevder at tiltak for økt punktlighet har redusert antall klager. Kollektivtransport opplevde en økning i klager på grunn av dårlig vær, mens andre transportformer hadde en nedgang. En midlertidig nemnd er opprettet for å håndtere den store saksmengden.
4 måneder siden
Et passasjerfly fra KLM, på vei fra Oslo til Amsterdam, foretok en nødlanding på Torp flyplass etter å ha meldt om en hydraulikkfeil. Flyet landet trygt på rullebanen, men havnet i gresset ved siden av. Det er ikke rapportert om noen personskader. Nødetatene rykket ut til stedet for å bistå. Brannvesenet bekrefter at de er på plass, men det er ikke tegn til røyk eller flammer. Politiet etterforsker hendelsen og årsaken til nødlandingen.
4 måneder siden
En passasjer om bord på Norwegian-flyet som skled av rullebanen i Molde, beskriver en tilsynelatende normal landing som plutselig utviklet seg til en skrens. Flyet stoppet like ved sjøkanten, og passasjerene ble evakuert. Passasjeren opplevde situasjonen som udramatisk, og roser besetningen for håndteringen av evakueringen. Norwegian opplyser at en vindkule og glatt rullebane var årsaken til hendelsen. Det var 165 passasjerer og seks besetningsmedlemmer om bord.
3 måneder siden
Flere passasjerer har opplevd å finne veggedyr på flygninger med Turkish Airlines, ifølge New York Times. En passasjer forteller at hun måtte kle av seg på flyplassen etter å ha oppdaget veggedyr på flyet. Flere passasjerer er misfornøyde med selskapets respons. Turkish Airlines svarer at de tar alle tilbakemeldinger på alvor, og at de regelmessig rengjør og desinfiserer flyene. De understreker at veggedyr kan forekomme i offentlige rom, inkludert fly.
4 måneder siden
Et fly som skulle fra Gardermoen måtte nødlande på Torp etter at deler av et hjul løsnet under avgang. De løse delene skadet flyets hydraulikksystem, noe som førte til at pilotene måtte foreta en planlagt nødlanding. På grunn av tåke og dårlig sikt på Gardermoen, ble Sandefjord lufthavn Torp valgt som landingsplass.
1 måned siden
Et Widerøe-fly på vei fra Bodø til Tromsø opplevde vannlekkasje fra taket under avgang. Passasjerer ble våte da vann rant ned ved leselys og luftdyser. Widerøe forklarer hendelsen med kondens som oppstår når flyet varmes opp etter å ha stått i kaldt vær. Kommunikasjonssjefen bekrefter at dette er normalt, spesielt etter avising. Flyet vil få ettersyn, men selskapet beklager ubehaget for passasjerene og understreker at det ikke var farlig.