Pride-debatt: Skoler bør selv bestemme om flagget heises
Debatten rundt skolers bruk av regnbueflagget under pride har endret seg, og diskusjonen preges nå av krav om enten påbud eller forbud. En sentral stemme argumenterer imidlertid for at avgjørelsen bør ligge hos skolene selv, som en mulighet for lokalt demokrati og læring.

Kort oppsummert
- Debatten om pride-flagging på skoler har gått fra frivillighet til krav om påbud eller forbud.
Artikkelen tar for seg debatten om skolers bruk av regnbueflagget under pride, og hevder diskusjonen nå domineres av ytterpunkter som krever enten påbud eller forbud, uten rom for mellomløsninger. Forfatteren kritiserer argumentet om at dette er for vanskelig for rektorer, og mener tvert imot at skoleledere bør gripe muligheten til å la skolen selv bestemme.
Dette ses som en sjanse til å øve elevene i demokrati, håndtere uenighet og lære om toleranse. Det argumenteres for at rektor, eventuelt etter debatter og avstemminger med elever og foreldre, er best egnet til å ta en beslutning for sin skole.
Forfatteren mener lokal beslutningsfrihet viser meningsmangfold og valgfrihet, og at debatt skaper forståelse, mens påbud eller forbud kan føre til aggresjon. Synet på regnbueflaggets betydning som et internasjonalt symbol for kjærlighet, uavhengig av organisasjoner som FRI, trekkes også frem.
Jenny Klinge
Kristelig Folkeparti
FRI
Sp
Oslo
Norge