
MDG-valgkamp: «Kynisk» strategi irriterte SV og Venstre
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
MDGs valgkampstrategi, som sikret partiet åtte stortingsrepresentanter og passering av sperregrensen, har skapt sterke reaksjoner hos Venstre og SV. Sentrale strateger fra disse partiene beskriver MDGs fremgangsmåte som «kynisk» og en ny praksis i norsk politikk, noe som kan komplisere fremtidig samarbeid.
MDG oppnådde for første gang åtte stortingsrepresentanter og krysset sperregrensen i valget, men partiets valgkampstrategi har møtt hard kritikk fra SV og Venstre. Thomas Lien, kommunikasjonssjef i Venstre, og Hege Skarrud, SV-strateg, beskriver MDGs fremgangsmåte som en «kynisk» kampanje for å sikre egen overlevelse.
De mener MDG bevisst reduserte andre miljøpartier, noe som resulterte i færre miljørepresentanter totalt (fra 32 til 29). Lien og Skarrud opplevde MDGs annonser, som direkte oppfordret velgere til å stemme MDG fremfor Venstre eller SV, som et brudd med etablert politisk kutyme.
Skarrud understreker at MDG nå må bevise sin verdi på Stortinget, spesielt etter å ha hentet velgere fra både Venstre og rødgrønn side. Hun advarer om potensielle samarbeidsutfordringer på rødgrønn side og peker på nye flertallskonstellasjoner, inkludert et med Ap, MDG og Høyre (85 mandater), som kan flytte viktige saker ut av budsjettforhandlingene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!