Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
Artikkelen handler om farene og reglene knyttet til bruk av tilhenger. NAF advarer om at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner regelverket for vekt, last og sikring. Dette kan føre til farlige situasjoner i trafikken og høye bøter fra politiet eller Statens Vegvesen.
Vanlige feil inkluderer for tung tilhenger for bilen, overlast og feil førerkortklasse. Statens Vegvesen gjennomfører jevnlige kontroller og kan ilegge bøter på opptil 10.
000 kroner, kjøreforbud og prikker i førerkortet ved alvorlige feil. Artikkelen anbefaler å bruke Statens Vegvesens tilhengerkalkulator for å sjekke lovlig vekt og last.
Jan Harry Svendsen
Espen Leifsen
Anders Prytz Eriksen
Jostein Senumstad
NAF
Statens Vegvesen
Pasadalen
Porsgrunn
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
11 dager siden
NAF advarer bilister om å være oppmerksomme på reglene for tilhengerbruk i påsken. Mange er ikke klar over at førerkortet alene ikke er nok; bilen må også være godkjent for den aktuelle tilhengervekten. Spesielt elbiler kan ha begrensninger. NAF anbefaler å sjekke vognkortet for både bil og tilhenger, samt å bruke Statens vegvesens tilhengerkalkulator for å unngå ulovlig kjøring og farlige situasjoner.
21 dager siden
Artikkelen advarer mot vanlige feil ved lasting av tilhenger som kan føre til farlige situasjoner og ulykker. Den understreker viktigheten av å sikre lasten for å hindre bevegelse under transport, enten ved å stroppe den fast eller stenge den inne. Riktig vektfordeling er essensielt, med den tyngste lasten plassert over akslingen eller litt foran. Ved transport av lange materialer anbefales det å fjerne karmene og stroppe materialene direkte på gulvet. Bruk av lastenett anbefales for å hindre at småting blåser av hengeren.
1 måned siden
Statens vegvesen gjennomfører hyppige kontroller av tilhengere og avdekker en rekke feil. Vanlige problemer inkluderer dårlig sikret last, tekniske mangler som lysfeil, og overlast. Mange sjåfører mangler også nødvendig førerkort for tilhengeren de kjører, eller overser fartsgrensene. Særlig forvirring rundt 100 km/t-regelen fører til bøter og prikker i førerkortet, da mange ikke oppfyller kravene for å kjøre i denne hastigheten. Kontrollene skal bidra til økt trafikksikkerhet.
18 dager siden
Artikkelen fremhever viktigheten av sikkerhetsvaier ved kjøring med tilhenger. Vaieren aktiverer tilhengerens bremser automatisk dersom den kobles fra bilen. Statens Vegvesen reagerer med bruksforbud og anmeldelse ved manglende vaier. Korrekt montering er avgjørende: Vaieren skal festes i bilens karosseri, ikke bare tres over hengerfestet. Kjøring uten sikkerhetsvaier kan resultere i farlige situasjoner, regress fra forsikringsselskapet og strengere straff ved ulykker. Artikkelen minner om viktigheten av korrekt sikring, spesielt før påskeferien.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.
1 måned siden
Artikkelen advarer mot å kjøre avregistrerte kjøretøy, selv om skiltene er påmontert. En ny ordning har forenklet avregistrering for å spare penger, men mange forsømmer å påregistrere kjøretøyet igjen. Dette kan føre til bøter og økonomisk ansvar ved ulykker, da ansvarsforsikringen opphører ved avregistrering. Trafikkforsikringsforeningen rapporterer en økning i uforsikrede kjøretøy og ulykker som følge av dette, og frykter at dette utgjør en betydelig trafikkrisiko. I 2024 ble det rapportert om 501 ulykker med uforsikrede kjøretøy involvert.
2 måneder siden
Statens vegvesen stoppet nesten 50 000 person- og varebiler i 2024, og av disse fikk nesten 10 000 bruksforbud eller ble anmeldt for alvorlige feil. Overlast er den vanligste årsaken til reaksjoner, og mange bilister er ikke klar over at spesielt elbiler ofte har lav nyttelast. Kontrollører avdekker også feil på lys og dekk. Bileksperter advarer om at overlast går ut over trafikksikkerheten og kan føre til bot, førerkortbeslag og redusert forsikringsutbetaling ved ulykker. Det er viktig å sjekke vognkortet for å unngå å overskride tillatt nyttelast.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler prikkbelastning for trafikkovertredelser, spesielt for nye sjåfører i prøveperioden. Trafikkforseelser straffes med bøter og prikker, der antall prikker avhenger av overtredelsens alvorlighet. Sjåfører med førerkort under to år får dobbelt antall prikker. Samferdselsdepartementet begrunner dette med at ferske sjåfører er mer utsatt for ulykker, og at tiltaket skal redusere denne risikoen. Åtte prikker eller mer innen tre år fører til tap av førerretten.
1 måned siden
Statens vegvesen avdekket alvorlige mangler ved en trafikkontroll i Mandal og Kristiansand. Av 56 kontrollerte kjøretøy hadde 50 mangler. Kontorsjef Jostein Senumstad uttrykte bekymring over resultatet, og påpekte at slurv i trafikken kan ha fatale følger. Blant funnene var en tilhenger i svært dårlig forfatning, manglende dokumenter og lys, samt en sjåfør som forsøkte å unngå bompenger. Vegvesenet minner om at alle som bruker veiene er ansvarlige for å sikre at kjøretøyene er i forskriftsmessig stand, uavhengig om man eier, leier eller låner bilen.
1 dag siden
En stor andel av vogntogene som kontrolleres ved grensen har feil eller mangler. Dette skaper bekymring for trafikksikkerheten på norske veier.
4 måneder siden
Statens vegvesen stoppet en bil på Gjøvik med uforsvarlig last. Plankene var ikke festet, stakk ut og utgjorde en fare. Bilen fikk bruksforbud og lasten måtte flyttes. Under kontrollen ble det avdekket flere mangler, bruksforbud, avskiltinger og gebyrer. Vegvesenet understreker viktigheten av sikker last.
22 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
3 måneder siden
Mange bruker tilhenger med sommerdekk om vinteren, noe som øker risikoen for ulykker. Det er krav om minimum 3 mm mønsterdybde på dekkene til tilhengeren i vinterperioden. Ved snø og is må tilhengeren ha vinterdekk merket med M+S eller alpesymbol. Feil lastet tilhenger kan føre til ustabilitet og tap av kontroll over bilen. Lette tilhengere mangler ABS-bremser, noe som kan føre til blokkerte hjul ved bremsing. Det er viktig å kjøre forsiktig og beregne god avstand ved kjøring med tilhenger på vinterføre.
1 måned siden
Artikkelen omhandler feil bruk av nødsignallys, ofte kalt «Oslo-blinken», der bilister bruker det ved ulovlig parkering eller for å takke andre trafikanter. En undersøkelse viser at mange mener det er greit å bruke nødblink for å parkere ulovlig, spesielt i Oslo. Politiet understreker at nødsignallys er ment for å varsle om farlige situasjoner som teknisk feil, ulykker eller kolonnekjøring. Misbruk kan føre til bøter.
1 måned siden
Artikkelen advarer mot å kjøre bil i dypt vann på grunn av risiko for store skader. Vanninntrengning kan føre til motorhavari og ødeleggelse av elektronikk, som kan bli svært kostbart. Elbiler har som regel god beskyttelse for batteriet, men interiøret kan likevel skades. Kaskoforsikringen dekker normalt vannskader, men erstatningen kan reduseres hvis man har kjørt uforsvarlig. Det anbefales at personbiler ikke kjører i vann dypere enn 20 cm, mens SUV-er kan tåle noe mer.