
Trump-administrasjonen vil svekke USAs miljøreguleringer
Trump-administrasjonen planlegger å trekke tilbake en sentral erklæring som definerer CO2 som en trussel, og dermed fjerne grunnlaget for USAs miljøreguleringer. Dette grepet kan føre til historisk deregulering av utslipp fra transport og kraftproduksjon, og møter allerede varsler om rettslige skritt.
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Trump-administrasjonen vil trekke tilbake en EPA-erklæring som definerer CO2 som en trussel, og dermed fjerne grunnlaget for utslippsreguleringer.
Sammendrag
Trump-administrasjonen planlegger å trekke tilbake en erklæring fra USAs miljødirektorat (EPA) som definerer CO2 og fem andre drivhusgasser som en trussel mot folkehelsen. Denne erklæringen fra 2009, som bygger på en høyesterettsavgjørelse fra 2007, er grunnlaget for regulering av utslipp fra blant annet biler, fly og kraftproduksjon under «Clean Air Act».
Direktør Lee Zeldin i EPA har uttalt at dette kan bli den største dereguleringen i USAs historie, og EPA hevder det kan gi innsparinger på rundt 550 milliarder kroner årlig. Organisasjonen Center for Biological Diversity bestrider dette regnestykket og peker på forbrukerbesparelser.
Transportsektoren står for 28 prosent av USAs klimagassutslipp, mer enn noen annen sektor. Avgjørelsen, som først skal ut på en 45-dagers høring, møter varsler om rettslige skritt fra miljøorganisasjoner, delstater og advokater, og kan igjen havne i USAs høyesterett.
Kontekst
Bakgrunn
Bakgrunnen for EPAs erklæring i 2009 var en overveldende vitenskapelig konsensus og bred fagfellevurdert forskning. To år tidligere, i 2007, slo USAs høyesterett fast at klimagasser skulle regnes som forurensende og dermed omfattes av loven om luftforurensning.
Perspektiver
Trump-administrasjonen og EPA mener oppheving av reguleringene kan gi årlige innsparinger på rundt 550 milliarder kroner.
Direktør Lee Zeldin i EPA har uttalt at kunngjøringen kan bidra til den største dereguleringen i USAs historie.
Organisasjonen Center for Biological Diversity hevder EPAs regnestykke er feil og peker på at bileiere sparer penger på grunn av dagens reguleringer.
Natural Resources Defense Council (NRDC) fremhever at transportsektoren står for 28 prosent av USAs klimagassutslipp, mer enn noen annen sektor.
Flere miljøorganisasjoner, delstater og advokater har varslet rettslige skritt mot avgjørelsen.
Mulige konsekvenser
Utslippsreguleringer for biler, fly og kraftproduksjon kan bli opphevet.
Endringen kan få store følger for fremtidige amerikanske tiltak mot klimaendringer.
Saken kan havne i USAs høyesterett nok en gang.
En rekke rettslige skritt er varslet fra miljøorganisasjoner, delstater og advokater.
Avgjørelsen skal først ut på en 45-dagers høring.
Lee Zeldin
Environmental Protection Agency (EPA)
Trump-administrasjonen
USAs høyesterett
Center for Biological Diversity
Natural Resources Defense Council (NRDC)
USA