Trikkene i Oslo opplever for tiden lengre bremselengde fordi feil type sand er fylt på maskineriet, noe som har berørt hele trikkeflåten i ti dager. Sanden er for grov til å fungere optimalt i sandapparatet, som normalt forbedrer friksjonen mellom hjul og skinne ved glatte forhold. Dette kan føre til opptil dobbel bremselengde dersom sandbremsen ikke fungerer.
Sporveien avholdt et hastemøte fredag og sendte ut et «rødt oppslag» som oppfordrer førere til å senke farten med 30 prosent ved behov for brems. Pressekontakt Tonje Bergmo avviser at bremseproblemene har sammenheng med en alvorlig ulykke i Bjørvika fredag, hvor to personer ble skadd, eller en kollisjon på Carl Berners plass. Politiet i Oslo vil likevel inkludere bremsesystemet i sin tekniske undersøkelse av ulykken i Bjørvika.
Hovedtillitsvalgt Thomas Stave bekrefter at trikkeførerne er klar over problemet og tar hensyn. Sporveien forsikrer at det er trygt å bruke trikken, da førerne er informert og kjører ekstra forsiktig, men varsler at situasjonen kan påvirke trafikken og kundetilbudet fremover.