
Influensere takket nei til millionbeløp grunnet Israel-koblinger
17 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
17 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Influenserne Fetisha Williams og Øyunn Krogh takket nei til et kommersielt samarbeid med brusgiganten Pepsi verdt millionbeløp, grunnet selskapets koblinger til Israel. Dette standpunktet har ført til betydelige økonomiske tap for Krogh, som har avvist og brutt flere kontrakter, mens Williams prioriterer prinsipper over penger.
Influenserne Fetisha Williams (32) og Øyunn Krogh (29) avslører i «Bloggerne» at de takket nei til et kommersielt samarbeid med brusgiganten Pepsi, verdt millionbeløp, på grunn av selskapets koblinger til Israel. Dette er en del av en trend der flere influensere har tatt standpunkt i konflikten mellom Israel og Palestina siden 7. oktober 2023, noe som har påvirket deres jobb og økonomi. Øyunn Krogh anslår å ha gått glipp av nærmere en million kroner totalt, gjennom avbrutte og avviste samarbeid.
Hun understreker at hun ikke søker applaus for sine valg, men at det er viktig for henne å stå for sine prinsipper, selv om det betyr å ofre inntekter som kunne fremskyndet for eksempel oppussing. Krogh erkjenner at det er lov å gjøre feil og lære av dem, og ønsker ikke å fremstå som en «pekefinger-aktivist». Fetisha Williams bekrefter at hun også har takket nei til store summer, inkludert en halv årslønn fra Pepsi, men har ikke mistet penger fra eksisterende avtaler.
Hun fremhever viktigheten av stolthet over arbeidet og å kunne stå for det man reklamerer for. Williams uttrykker at selv om det er «sure penger» å gå glipp av, er det «surt å miste livet sitt også», og at hun ikke angrer på beslutningen, selv om hun fortsatt kjøper og drikker Pepsi privat. Saken belyser hvordan influensere navigerer etiske dilemmaer og økonomiske konsekvenser når de tar politiske standpunkter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!