
E6 Trondheim-Stjørdal: Milliardsprekk og kraftig forsinket
E6-prosjektet mellom Trondheim og Stjørdal, ment å forbedre trafikkflyten, står overfor betydelige forsinkelser og en kostnadsøkning på rundt 3 milliarder kroner. Dette har ført til frustrasjon blant lokale ledere og en brutt kontrakt, noe som reiser spørsmål om prosjektledelse og fremtidig ferdigstillelse.
9 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- E6-prosjektet mellom Trondheim og Stjørdal er forsinket og 3 milliarder kroner dyrere enn planlagt.
Sammendrag
E6-prosjektet mellom Trondheim og Stjørdal, som skulle forbedre trafikksikkerheten og reisetiden for over 20. 000 daglige brukere, er nå preget av betydelige forsinkelser og en kostnadsøkning på rundt 3 milliarder kroner. Opprinnelig skulle veien stå ferdig i 2025, med første del klar i 2023.
Imidlertid valgte Nye Veier å bryte kontrakten med den spanske entreprenøren Acciona i 2023, noe som kostet 400 millioner kroner i sluttavtaler og stoppet utbyggingen. Trondheims ordfører Kent Ranum uttrykker stor frustrasjon over prosjektgjennomføringen, men roser samtidig Nye Veier generelt. Utbyggingsdirektør Espen Almlid fra Nye Veier innrømmer at de har lært mye om risikovurdering.
Tidligere Stjørdal-ordfører Ivar Vigdenes beklager utfordringene, men understreker prosjektets fortsatte viktighet for regionen. Veiprosjektet er nå delt i to og nye entreprenører er på plass for å ferdigstille veien, som delvis finansieres av bompenger.
Nøkkelentiteter
Kent Ranum
Espen Almlid
Ivar Vigdenes
Nye Veier
Acciona
First House
Solberg-regjeringen
Høyre
Senterpartiet
Trondheim
Stjørdal
Ranheim
Værnes
Trøndelag