
Kritikk mot Sophie Elise-solspray: Forbrukerrådet mener den kan være forbudt
En ny solspray fra influenser Sophie Elises merke Glöd møter sterk kritikk fra eksperter. Forbrukerrådet mener markedsføringen kan være ulovlig hvis påstandene ikke dokumenteres.
Kort oppsummert
- Solsprayen fra Glöd markedsføres med justerbar solfaktor (SPF 20 til 50) basert på antall påførte lag.
Den nye solsprayen «Dry Oil SPF» fra Sophie Elises skjønnhetsmerke Glöd kritiseres av eksperter og Forbrukerrådet. Produktet hevder å gi justerbar solfaktor fra 20 til 50 ved å spraye flere lag.
Forbrukerrådet, ved Thomas Iversen, uttaler at selskapet må legge frem solid dokumentasjon på at beskyttelsen øker med hvert lag, ellers fremstår markedsføringen som villedende og forbudt. Selskapet Jordanes, som eier Glöd, sier de har dokumentasjon fra sin leverandør som bekrefter produktets påstander.
De vil imidlertid kun gi denne dokumentasjonen til tilsynsmyndigheter i Norge, ikke gjøre den offentlig tilgjengelig. Dosent Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania mener markedsføringen kan gi forbrukere en falsk trygghet og fremstår som unyansert.
Sophie Elise
Thomas Iversen
Sofie Oraug-Rygh
Trond Blindheim
Glöd
DinSide
Forbrukerrådet
Jordanes
Høyskolen Kristiania
Norge