En ny solkrem fra Sophie Elises merke Glöd hevder å kunne øke solfaktoren ved flere påføringer. Dette møter sterk kritikk fra eksperter og Kreftforeningen.
Artikkelen handler om kritikken mot en ny solspray fra Sophie Elises merke Glöd, som hevder at solfaktoren kan økes fra SPF 20 til 30 og 50+ ved å spraye flere lag. Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, og kjemiker Alexander Sandtorv kaller påstanden svært alvorlig og uten vitenskapelig grunnlag.
Hudlege Miray Al-Mustafa støtter kritikken og forklarer at flere påføringer opprettholder beskyttelsen, ikke øker faktoren. Ekspertene etterlyser dokumentasjon for påstanden.
Selskapet Jordanes, som eier Glöd, hevder å ha dokumentasjon, men vil ikke offentliggjøre den av forretningsmessige hensyn.
Ingrid Stenstadvold Ross
Sophie Elise
Alexander Sandtorv
Miray Al-Mustafa
Sofie Oraug-Rygh
Kreftforeningen
Glöd
Beth's Medispa
Jordanes
Oslo
Norge
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
19 timer siden
En ny solspray fra influenser Sophie Elises merke Glöd møter sterk kritikk fra eksperter. Forbrukerrådet mener markedsføringen kan være ulovlig hvis påstandene ikke dokumenteres.
14 dager siden
Artikkelen tar for seg vanlige myter om soling og solkrem. Hudlege Miray Al-Mustafa understreker viktigheten av å unngå sterk sol, bruke fysiske barrierer som klær og hatt, og bruke solkrem som siste utvei. Fagrådgiver Anne Blakseth Nordby i Apotek 1 avkrefter også flere myter, som at solkrem gir kviser, reduserer vitamin D-produksjonen, er klissete, eller at sminke med solfaktor er tilstrekkelig. Det understrekes at tilstrekkelig mengde solkrem og hyppig påføring er viktig for å oppnå tilstrekkelig beskyttelse, og at soling generelt øker risikoen for hudkreft.
16 dager siden
Debatten om solkrem og dens effekt mot hudkreft pågår i sosiale medier. Ulike eksperter og organisasjoner presenterer motstridende synspunkter.
20 dager siden
Artikkelen understreker viktigheten av solkrem om våren, da huden er ekstra sårbar etter vinteren. Hudlege Reza Sohrab forklarer at huden er uforberedt på vårsolen. Kjemiker Alexander Sandtorv anbefaler solfaktor 30 eller høyere, og råder til å prøve billigere alternativer først. Valg av solkrem bør baseres på preferanser og hudtype; solfaktoren er viktigere enn prisen. For barn anbefales solkremer med fysiske filtre, og babyer under 12 måneder bør unngå direkte sollys. Artikkelen minner om å kombinere solkrem med andre solbeskyttelsestiltak og sjekke holdbarheten på gamle solkremer.
2 måneder siden
Kreftforeningen ønsker et markedsføringsforbud mot solarium, særlig for å beskytte unge, og mener reklamen står i kontrast til kreftforebygging. Helse- og omsorgsdepartementet vurderer strengere reguleringer etter en OECD-rapport som viser høy dødelighet av hudkreft i Norge. Samtidig har solariekjeder opplevd økt bruk, spesielt blant unge som ønsker å bli brune. Forskning viser at solariebruk øker risikoen for hudkreft, og helsemyndighetene vurderer tiltak for å begrense bruken. Et bredt fagmiljø mener solariebruk er uegnet som kilde til vitamin D.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler holdbarhetsmerking av kosmetikk og hudpleieprodukter. Produkter med holdbarhet under 30 måneder skal merkes med timeglass-symbol og utløpsdato, eller 'Best før'. Produkter med lengre holdbarhet merkes med et krukke-symbol som angir holdbarhet etter åpning. Mattilsynet krever at merkingen er på norsk. Forbrukerrådet kritiserer merkingen for å være forvirrende og lite intuitiv for forbrukerne, og mener at mange produkter kastes unødvendig da de kan være brukbare etter utløpsdato. Dette fører til produktsvinn og er ikke bærekraftig.
1 måned siden
Kiwi har startet en priskrig på solkrem ved å tilby rabatt tilsvarende solfaktoren, med mål om å fremme bruk av høyere faktor og redusere hudkreft. Kreftforeningen støtter initiativet som et folkehelsetiltak. En hudlege ved Volvat påpeker at høy faktor er viktig fordi folk ofte smører for lite solkrem. Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet anbefaler solbeskyttelse på grunn av høy UV-stråling. Konkurrentene Meny, Rema 1000 og Coop svarer med å justere prisene for å opprettholde konkurransedyktigheten.
21 timer siden
Regjeringen foreslår nye tiltak for å begrense bruken av solarium, spesielt blant unge. Målet er å redusere forekomsten av hudkreft i Norge.
3 dager siden
En kokk og en ernæringsekspert kritiserer Q-meierienes nye proteinmelk. De mener produktet er unødvendig prosessert og villedende.
2 måneder siden
Artikkelen diskuterer om man bør velge ekstra prepp ved kjøp av felleski. Skiforeningens ekspert mener at det er unødvendig, og at man fint kan vedlikeholde skiene selv med enkle sprayprodukter. Han anbefaler en rød og en blå spray for henholdsvis pluss- og minusgrader, samt fellerens. XXL påpeker at felleski ikke er vedlikeholdsfrie, og tilbyr prepp-tjenester for de som ikke ønsker å gjøre det selv. De anbefaler en grundigere behandling med varm glider for best resultat, men understreker at flytende glider også kan brukes. Begge er enige om at fellerens er viktig for å opprettholde god glid.
2 måneder siden
Isbading har blitt svært populært de siste årene. Forskning gir imidlertid ikke entydige svar på om det har varige helseeffekter.
1 måned siden
Helsetilsynet rettar skarp kritikk mot den private helseaktøren Austad Diagnostikk, og hevdar selskapet driv unyttig og uetisk verksemd utan tilstrekkeleg fagleg grunnlag. Kritikken går ut på at selskapet tilbyr helsesjekkar med ultralyd til friske personar utan symptom, noko Helsetilsynet meiner kan føre til unødvendig uro og belasting av det offentlege helsevesenet. Kommuneoverlegen i Molde har varsla statsforvaltarane og ber om ei offentleg gransking av selskapet. Austad Diagnostikk avviser kritikken og hevdar dei avlastar helsevesenet og oppdagar krefttilfelle. Selskapet hadde ei omsetning på 64 millionar kroner i 2024.
1 måned siden
Personlig trener Glenn «Sinnatreneren» Ellingsen retter kritikk mot Tine og Synnøve Finden for villedende markedsføring av proteinprodukter. Han påpeker at «Norvegia Proteinrik» har identisk proteininnhold som «Norvegia Lettost», men selges til en høyere pris, primært på grunn av lengre lagring. Ellingsen får støtte fra ernæringsekspert Birger Svihus, som mener at slik markedsføring kan villede forbrukerne til å tro at vanlige oster ikke er proteinrike. Tine og Synnøve Finden forsvarer seg med at de responderer på markedets etterspørsel etter proteinrike alternativer, og understreker at produktene er tydelig merket med relevant informasjon.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler mesoterapi, en kosmetisk behandling der en blanding av vitaminer og antioksidanter injiseres i huden. Medisinske eksperter advarer om potensielle alvorlige bivirkninger som øyeskader og hudproblemer, spesielt ved feil utførelse. En norsk hudlege mener behandlingen er trygg ved korrekt utførelse, men understreker risikoen for blodpropp ved feil injeksjon. Utenlandske eksperter er mer kritiske og peker på manglende regulering av ingredienser og risiko for falske produkter. De advarer også om mulige komplikasjoner som klumper, infeksjoner og varige skader.
1 måned siden
Prinsesse Madeleines lansering av hudpleieserien «MinLen» har skapt debatt og kritikk. Kritikere mener det er problematisk at en prinsesse driver kommersiell virksomhet, da dette kan skade kongefamiliens image. Eksperter påpeker at Madeleines navn gir selskapet et stort løft, men at produktene også vil bli gransket nøye. Hudpleieserien er utviklet sammen med et selskap grunnlagt av Rudolf Steiner, kjent for sin skepsis til vaksiner. Serien retter seg mot barn og unge, noe prinsessen begrunner med et ønske om å tilby trygge produkter. Etter å ha blitt anmeldt for manglende reklamemerking på Instagram, har det svenske hoffet uttalt at de vil være mer oppmerksomme på markedsføring i fremtiden.