13 år gamle Miranda endret navnet på sin nye sparekonto i nettbanken og la til emojier. Dette førte til at hele familien mistet tilgang til nettbanken.
Banken bekrefter at feilen skyldtes at systemet ikke håndterte emojier i kontonavn. Familien fikk til slutt tilgang igjen etter at banken kontaktet sin IT-leverandør.
Banken takker Miranda for å ha avdekket feilen, og bekrefter at det ikke lenger vil være mulig å bruke emojier i kontonavn.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En familie fra Finnmark opplevde problemer med SAS' kundeservice da de skulle endre en billett for datteren. Navnet ble feilregistrert som "Alla" istedenfor "Ella", noe som førte til at datteren ikke fikk reise. Moren måtte bruke mye tid og energi på å ordne opp i situasjonen, og endte opp med å måtte finne alternative reiseløsninger via barnets mormor. SAS beklager feilen, har refundert utgiftene og sier de jobber med å forbedre kundeservicen, blant annet ved å bytte leverandør.
3 måneder siden
BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.
3 dager siden
Flere brukere opplever problemer med å logge inn hos Sparebank1. Banken bekrefter driftsproblemer og jobber med en løsning.
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
3 måneder siden
Barnevernet i Berlevåg har innrømmet å ha sviktet en 13 år gammel jente og hennes mor etter en voldsepisode i hjemmet. Jenta ble akuttplassert og flyttet mellom fire ulike hjem i nesten et år, mens moren fikk begrenset samvær. Barnevernet erkjenner manglende oppfølging av både mor og datter, og har betalt dem 125.000 kroner hver i oppreisning. Kommunen har også iverksatt tiltak som kursing av alle ansatte for å forhindre lignende feil i fremtiden. Advokaten til mor og datter mener saken er et brudd på menneskerettighetene. Barnevernet erkjenner at oppfølgingen ikke var i tråd med lovlig praksis, og har omorganisert tjenesten.
2 måneder siden
Nordea opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenestene. Kommunikasjonsrådgiver Frida Daae Hessen opplyser at banken jobber med å identifisere årsaken og rette feilen. Også Nordea i Sverige er rammet av problemene. Ifølge Expressen er det flere storbanker som har tekniske problemer.
3 måneder siden
BankID opplevde torsdag et driftsavbrudd der både app og kodebrikke-app var utilgjengelige i over to timer. Christine Mietle reagerte på den manglende informasjonen og den lange nedetiden. Hun bestilte en ny kodebrikke for å ha en alternativ innloggingsmetode ved fremtidige problemer. BankID har ikke opplyst om årsaken til problemene eller hvorfor det tok så lang tid å rette feilen, men mener det ikke er nødvendig å bestille kodebrikke da systemet vanligvis fungerer godt.
1 måned siden
Sparebank 1 opplevde driftsproblemer som førte til at både appen og nettsiden var utilgjengelige for kundene lørdag kveld. Banken beklaget situasjonen og forsikret at de jobbet med å løse problemet. Klokken 21.20 meldte banken at alle systemer var oppe og gikk som normalt igjen.
2 måneder siden
Flere banker i Norge opplevde i dag problemer med betalinger, noe som resulterte i at mange kunder ikke mottok lønnen sin som forventet. Feilen lå i et eksternt system hos Bits AS, som er ansvarlig for bankoverføringer. Blant de berørte bankene var DNB, Sparebank 1, Danske Bank, Handelsbanken og Sparebanken Vest. Bits AS har nå rettet feilen. Finanstilsynet er i dialog med de involverte aktørene for å få en fullstendig oversikt over situasjonen. Norges Bank rapporterer at deres systemer fungerer som normalt, og at problemene ligger utenfor deres ansvarsområde.
1 måned siden
DNB og Sbanken stengte tirsdag formiddag aksjehandelen etter at en kunde oppdaget å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Banken bekrefter at et fåtall innloggede aksjekunder i en begrenset periode kan ha sett opplysninger om andre kunder. Feilen oppsto etter en teknisk oppgradering av systemene. DNB understreker at ingen feilaktige overføringer ble gjennomført, og de gjennomgår nå alle aksjeordre for å forsikre seg om at ingen har lagt inn ordre på andres vegne. Aksjehandelen er nå åpnet igjen, og hendelsen er rapportert til Data- og Finanstilsynet. En kunde forteller at han opplevde det samme som tidligere har skjedd med Nordnet.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
2 måneder siden
En mor skulle bestille flybillett til sin datter via SAS sin kundeservice. På grunn av språkproblemer og feilstaving fra en kunderådgiver på Kypros, ble datterens navn stavet «Alla» istedenfor «Ella». Dette førte til at billetten ikke ble gyldig, og moren måtte kjøpe en ny billett for at datteren skulle komme seg på flyet dagen etter. SAS beklager hendelsen og opplyser at de jobber med å oppdatere systemene sine slik at kundene selv kan velge språk for å unngå slike misforståelser i fremtiden. Kunden har fått refundert pengene for den opprinnelige billetten.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Problemene startet rundt klokken 07.00 og ble løst ved 09.15-tiden. Tietoevry, som er leverandør for flere av de berørte tjenestene, bekreftet at feilen var rettet. Vipps og flere banker hadde problemer med betalinger, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Telenor hadde også problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice, men mobilnettet fungerte som normalt. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen.
1 måned siden
DNB og Sbanken har midlertidig stengt for aksjehandel i sine digitale kanaler etter at en kunde rapporterte å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Kommunikasjonsrådgiver Julia C. Stelzer Nordberg i DNB sier banken undersøker feilen og omfanget av den, og vil rapportere saken til Data- og Finanstilsynet. Kunder kan fortsatt legge inn ordre manuelt via telefon.
1 måned siden
Christer og Emilie opplevde problemer etter en brann i leiligheten deres, da deres elektroniske enheter ble sendt til Recover for datagjenoppretting. Paret oppdaget at en tekniker hadde brukt enhetene, sett på personlig innhold og endret språkinnstillinger. En Mac manglet, og en fremmed iPad dukket opp. Recover beklager mangelfull kommunikasjon og tilbyr videre oppfølging. If forsikring bekrefter at de er kjent med saken og har hatt dialog med kunden og Recover. Saken endte med et forlik mellom partene.