Artikkelen omhandler overgangen fra EJ- til EN-skilt for elbiler i Norge. EJ-serien, som ble introdusert i mai 2024, nærmer seg slutten etter bare åtte måneder. Den nye serien er EN, ikke EM som man kanskje skulle tro, da bokstaven M ikke brukes på vanlige bilskilt.
Første bil med EN-skilt ble registrert 6. januar.
Selv om det fortsatt er ubrukte EJ-skilt, er bilforhandlere i gang med å ta i bruk EN-serien. Etter EN vil EP og ER være de neste seriene, da O og Q unngås på grunn av likhet med tallet 0.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
27 dager siden
St1 starter denne uken overgangen fra Shell-stasjoner til St1-stasjoner i Norge. St1 kjøpte Shell-stasjonene for ti år siden, og nå gjennomføres et navnebytte. Det vil ikke bli store endringer i tilbudet, men butikkene vil få nytt navn, «réal». St1 satser også på å lansere et eget konsept for hurtiglading av elbiler.
2 måneder siden
Nye EU-reglar om utslepp kan føre til priskrig på elbilar. Bilprodusentar må selje fleire elbilar for å unngå bøter, men europeiske kundar vil heller ha bensinbilar. Noreg er ein viktig marknad for elbil-sal. Ekspertar meiner konkurransen vil bli hard, og at prisane vil gå ned, noko som er gode nyheiter for norske bilkjøparar. Prisnedgangen vil også smitte over på bruktmarknaden. Samtidig slit europeisk bilindustri med raude tal, og politikarar vurderer om bøtene er for strenge.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
3 måneder siden
Nye EU-regler for utslipp tvinger bilprodusenter til å selge flere elbiler, noe som fører til priskutt og kampanjer. Dette presser ned prisene på brukte elbiler, spesielt i Norge, hvor det er et stort tilbud av brukte elbiler. Produsentene risikerer store bøter hvis de ikke når de nye utslippsmålene, og må derfor selge elbiler med tap. Dette kan føre til at brukte elbiler fra utlandet importeres til Norge. Samtidig er det en utfordring at europeiske kunder ikke er like interessert i elbiler som i Norge, noe som skaper en vanskelig situasjon for bilindustrien.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
6 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har avvist en full åpning av kollektivfeltene på E18 i Asker og Bærum for elbiler. Forbudet mot elbiler i disse feltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten og hastigheten for busstrafikken, samt redusere biltrafikken til Oslo sentrum i rushtiden. Ifølge Nygård har tiltaket i hovedsak fungert som ønsket, og han bekrefter dette i et brev til Asker kommune. Beslutningen innebærer at elbilene fortsatt ikke får kjøre i kollektivfeltene på denne strekningen.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler konsekvensene av at 2G-nettet slukkes i Norge, spesielt for eCall-systemet i biler. Rundt 700 000 biler vil miste denne livreddende funksjonen. Telenor har utsatt stengningen til 2027, men Telia stenger sitt nett i august 2025. Bilimportørenes Landsforening frykter tap av liv og krever en konsekvensutredning. I tillegg til biler, er mange trygghetsalarmer, heiser og andre systemer avhengige av 2G-nettet, noe som skaper bekymring i kommunene. Overgangen til ny teknologi er komplisert og kostbar, og det finnes ingen enkle løsninger for å oppgradere eksisterende utstyr. Flere naboland har utsatt slukkingen av 2G-nettet.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den overraskende lave bruken av eSIM i Norge, til tross for de mange fordelene det tilbyr sammenlignet med tradisjonelle SIM-kort. Statistikken viser at kun 2,18 prosent av mobilabonnementene benytter seg av eSIM-teknologien. Blant fordelene som trekkes frem er miljøvennlighet, økt sikkerhet, og fleksibilitet ved bytte av operatør samt muligheten for å ha flere telefonnummer på samme enhet. De store mobilselskapene Telenor og Telia rapporterer om en økende interesse for eSIM, og de forventer at det vil bli standard etter hvert som flere mobiltelefoner lanseres uten mulighet for fysisk SIM-kort.
17 timer siden
En ny teknologi som lar busser lade mens de kjører, tas nå i bruk for første gang i Norge. Et pilotprosjekt i Trondheim skal teste løsningen i vanlig rutetrafikk.
2 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe analysesjef Jonathan Parr tolker som et tegn på at elbilmålet er urealistisk. Elbilforeningens leder, Christina Bu, mener derimot at undersøkelsen viser en overraskende sterk posisjon for elbiler, spesielt blant private kjøpere der 98 prosent velger elbil. Hun påpeker at bruktbilmarkedet snart vil flomme over av elbiler, og at teknologiutviklingen raskt vil løse eventuelle rekkevidde-problemer. Bu mener også at kommende avgiftsendringer vil gjøre fossilbiler dyrere og dermed øke elbilandelen ytterligere.
20 dager siden
Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading. Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå. Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.