
DNB leverer rekordresultater tross elendig kundetilfredshet
DNB rapporterer rekordhøye overskudd og utbytter til sine eiere. Samtidig rangeres banken svært lavt av kundene for sin service og rådgivning.
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- DNB leverte et overskudd på 10,8 milliarder kroner i første kvartal og ga nylig et rekordstort utbytte på 25 milliarder kroner til eierne.
Sammendrag
DNB fortsetter å levere svært sterke økonomiske resultater, med et overskudd på 10,8 milliarder kroner i første kvartal og et nylig rekordutbytte på 25 milliarder kroner til eierne. Dette står i sterk kontrast til kundenes opplevelse av banken. På bytt.
no rangeres DNB som nummer 106 av 107 norske banker, med svært dårlig score på kundetilfredshet, kundeservice og rådgivning. Artikkelen antyder at årsaken til den dårlige kundeopplevelsen kan være spareprogrammer som har redusert bemanning og kundeservice, samtidig som bankens rentemargin holdes høy. Kundeservice via chatbot beskrives som vanskelig og ineffektiv.
DNB har også en historikk med rettssaker, der banken i 2013 (Røeggen-saken) og 2020 ble dømt i Høyesterett til å betale store erstatninger for dårlig rådgivning og forvaltning. Til tross for negativt omdømme og rettssaker, ser bankens økonomiske resultater og toppsjefens avlønning ut til å være upåvirket. Artikkelen konkluderer med at massiv kundeflukt trolig er det eneste som vil tvinge DNBs ledelse til å prioritere kundeopplevelsen.
Nøkkelentiteter
Kjerstin Braathen
Gunnar Stavrum
Røeggen
Kjell-Magne Rystad
DNB
Høyesterett