Appen e-tilbudsavis, som lar brukerne søke etter og sammenligne dagligvaretilbud, har opplevd kraftig vekst. Bruken har økt med 20 prosent det siste året, og appen har registrert 53 millioner søk etter tilbud.
Appen skiller seg ut ved at den lar brukerne sortere tilbud etter pris per kilo eller liter, noe som gjør det lettere å finne de beste tilbudene. Kjøttdeig er den mest populære varen å søke etter.
Norge skiller seg ut fra nabolandene med tidspunkt for kundeaviser og bruk av relative priser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
27 dager siden
Dagligvaretjenesten Oda opplevde rekordomsetning i mars, med 356 millioner kroner. Selskapet melder om en vekst på 17 prosent i det norske markedet i første kvartal. Administrerende direktør André Knüppel uttaler at kundene er flinkere til å planlegge ukeshandelen og responderer positivt på kampanjer, som lokalmatuken i mars. Oda fremhever også sine gode plasseringer i pristester og sin posisjon som ledende aktør innen netthandel av mat i Norge, med over 65 prosent av markedsandelen. Ifølge Nielsen-tallene hadde Oda størst prosentvis vekst blant alle dagligvareaktørene i fjor.
4 måneder siden
Nordmenn strømmer til Sverige for å handle julevarer, tiltrukket av lavere priser. Butikker ved grensen opplever en betydelig økning i kundetall sammenlignet med fjoråret. Populære varer inkluderer kjøtt, ost, brus og apotekvarer. Enkelte kunder påpeker at man må være bevisst for å finne de beste tilbudene. Tall fra SSB viser en økning i grensehandelen på 1,2 milliarder kroner fra samme periode i fjor, noe som bekrefter trenden med økt handel over grensen.
2 måneder siden
En ny norsk app, «Tings», samarbeider med Elkjøp for å hjelpe nordmenn å selge brukt elektronikk. Appen gir oversikt over verdien, estimerer salgspriser og kobler brukere med Elkjøps innbytteløsninger. Elkjøp anslår at elektronikk for milliarder ligger ubrukt i norske hjem. Forbrukerrådet støtter initiativet for mer bærekraftige valg. Tings konkurrerer med Powers RePower-system. SSB-tall viser økende elektronisk avfall og at mange nordmenn lagrer gamle apparater.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
1 måned siden
I fjor handlet nordmenn dagligvarer for 266 milliarder kroner, en økning på 5,1 prosent. Denne veksten skyldes i stor grad inflasjon og kronesvekkelse. Lavprisbutikker som Kiwi, Extra og Rema 1000 øker markedsandelene sine på bekostning av bredsortimentsbutikker og nærbutikker. Antallet lavprisbutikker øker, mens antallet nærbutikker og bredsortimentsbutikker reduseres. Verdibutikker som Normal, Rusta og Europris, samt netthandel, fortsetter også å vokse.
3 måneder siden
En prissammenligning viser at Spar og Eurospar har et svært godt tilbud på meierismør denne uken, med en pris på 39,90 kroner per halvkilo. Dette er betydelig lavere enn hos lavpriskjedene som Rema 1000 og Meny, hvor prisen ligger på henholdsvis 57,00 og 62,90 kroner. I tillegg til smør, er det også gode tilbud på karbonader, kjøttboller, Findus-produkter, kyllingfilet og avokado/mango. Forbrukerbloggen Gjerrigknarken anbefaler å fryse ned smør ved kjøp av større mengder. Det oppfordres til å være oppmerksom på at tilbudene kan variere mellom butikkene.
2 måneder siden
I 2024 grensehandlet nordmenn for 11 milliarder kroner, en økning på 1,7 milliarder fra året før. Antallet dagsturer over grensen steg til 5,1 millioner, hvor hver tur i snitt kostet 2145 kroner. Størsteparten av handelen besto av mat og dagligvarer, men også alkohol og tobakk var populært. Reduserte drivstoffavgifter i Sverige førte til en markant økning i drivstoffhandelen.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
4 måneder siden
Grensehandelen opplever rekordhøy vekst i 2024, spesielt før jul, med butikker som Maxi Mat Nordby som setter nye omsetningsrekorder. Nordmenn handler i nabolandet på grunn av lavere priser, spesielt på matvarer som ribbe, godteri og brus. Virke er bekymret for at denne økningen går på bekostning av norske arbeidsplasser og omsetning, og ber regjeringen om å vurdere tiltak. De mener at grensehandelen har blitt så stor at den nesten er en del av Norge, med nordmenn som både jobber og handler der.
4 måneder siden
Store varehus som Byggmax og Obs Bygg har senket prisene på bjørkeved, noe som kommer forbrukerne til gode midt i en periode med stigende strømpriser. Strømprisene i Sør-Norge nådde tirsdag 1,86 kroner per kWh, den høyeste gjennomsnittsprisen hittil i 2024, og forventes å stige ytterligere. Samtidig har vedsalget økt betydelig; Obs Bygg rapporterer en økning på 34 prosent fra august til november, mens Byggmax har hatt en økning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Lokale vedprodusenter uttrykker bekymring for kvaliteten på billig veden og hevder at prisene er lokketilbud.
3 måneder siden
En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.
2 måneder siden
En fersk pristest fra Nettavisen viser at dagligvareprisene har steget kraftig de siste seks månedene. Kaffe, tran og kjøttpålegg er blant produktene som har hatt størst prisøkning. Rema 1000 er marginalt billigere enn Extra og Kiwi i testen, men Forbrukerrådet påpeker at prisforskjellene er så små at det lønner seg å følge med på tilbud. De mener også at den manglende priskonkurransen tyder på et usunt marked, og oppfordrer forbrukerne til å være utro og handle der det er billigst.
23 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin Æ-app med en ny bonusordning som gir 25 prosent bonus på åtte utvalgte frukt- og grønnsaker hver uke, samt 10 prosent bonus på all annen fersk frukt og grønt. Appen får også nye funksjoner som delbar handleliste, allergenvarsel og bursdagsgave. Ifølge eksperter er endringene et forsøk på å forbedre kjedens rykte etter at de fjernet «10 på topp»-listen i 2022. Det påpekes at dagligvarekjedene bruker kundeklubber for å binde kunder og samle data, men at dette kan virke forvirrende for forbrukerne. Rema 1000 har ikke gjort endringer i de personlige priskuttene, men jobber med å forbedre seg.
3 måneder siden
Norsk sjømateksport opplevde et rekordår i 2024, med en totalverdi på 175,4 milliarder kroner. Til tross for dette spiser nordmenn fortsatt betydelig mer rødt kjøtt enn fisk. En undersøkelse viser at nordmenn spiser nesten tre ganger så mye rødt kjøtt som fisk, og at fiskekonsumet har gått ned de siste ti årene. Prisøkningen på sjømat, som har økt med over 50 prosent siden 2015, er en viktig årsak til at mange velger rimeligere kjøttprodukter. Samtidig er det stor etterspørsel etter norsk sjømat i utlandet, spesielt i Kina, som er et stort vekstmarked. Norges sjømatråd jobber for å øke sjømatkonsumet i Norge ved å fremme enkle retter og hurtigmat som sushi.