Et United Airlines-fly på vei fra Los Angeles til Shanghai måtte snu etter at en av pilotene oppdaget at han hadde glemt passet sitt. Flyet returnerte til San Francisco, noe som resulterte i en seks timers forsinkelse for passasjerene.
Selskapet beklaget hendelsen og tilbød kompensasjon.
En flyanalytiker beskrev hendelsen som pinlig og uakseptabel for et globalt flyselskap, og mente det viste mangel på disiplin.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Et United Airlines-fly på vei fra Los Angeles til Shanghai måtte returnere etter to timer fordi piloten hadde glemt passet sitt. Flyet, med 257 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer, ble omdirigert til San Francisco. En passasjer fortalte at piloten var tydelig frustrert over situasjonen. Flyselskapet bekreftet hendelsen og ordnet et nytt mannskap. Passasjerene fikk kompensasjon, men mange var likevel opprørte. Hendelsen førte også til forsinkelser for et fly i motsatt retning. En luftfartsekspert beskriver hendelsen som pinlig og uakseptabel for et selskap som United Airlines.
1 måned siden
En Air India-flyvning fra Chicago til Delhi måtte snu etter kun to timer i luften da flesteparten av flyets toaletter ble tette. Årsaken var at passasjerer hadde skylt ned plastposer, klær og filler i avløpsrørene. Flyselskapet uttaler at de tidligere har opplevd at passasjerer har skylt ned blant annet pledd, undertøy og bleier i toalettene. Hendelsen førte til debatt på sosiale medier, der noen kritiserte flyselskapet for dårlig vedlikehold, mens andre mente passasjerene var ansvarlige. Flyselskapet refunderte billettene og ombooket passasjerene til nye flyvninger.
4 dager siden
En flytur med Delta Air Lines tok en uventet vending da et takpanel løsnet midt under flyvningen. Passasjerer måtte fysisk holde taket oppe i luften.
3 måneder siden
En flytur med Cathay Pacific fra Hong Kong til Los Angeles resulterte i en uvanlig tidsreise-opplevelse for passasjerene. Flight 880 tok av 1. januar 2025, men etter å ha krysset datolinjen over Stillehavet, landet flyet 31. desember 2024. Dette skjedde på grunn av tidsforskjellen og datolinjens plassering. Passasjerene opplevde dermed å lande før de tok av, i hvert fall på papiret. Andre flyreiser har også skapt spesielle nyttårsopplevelser, som forsinkelser som ødelegger dobbel feiring eller at man går glipp av nyttårsaften helt.
5 dager siden
Et Widerøe-fly med 37 passasjerer måtte snu på vei til Aberdeen i Skottland på grunn av en teknisk feil. Flyet lettet fra Bergen Flesland klokken 18.10 og kom et godt stykke på vei før det returnerte til Bergen. Årsaken til snuoperasjonen var at flyet ville blitt stående i Aberdeen i lengre tid enn ønsket, og det var derfor nødvendig å returnere til basen i Bergen hvor flyteknikere er tilgjengelige. Widerøes kommunikasjonssjef Catharina Solli bekrefter feilen og beklager ulempene for passasjerene, som nå ikke kommer frem til Aberdeen før klokken 11 på lørdag.
4 måneder siden
American Airlines opplevde en landsomfattende stans i flytrafikken i USA tirsdag på grunn av en teknisk feil. Selskapet bekreftet hendelsen og jobbet med å løse problemet, samtidig som de ba passasjerene om tålmodighet. Luftfartsmyndigheten FAA bekreftet også stansen. Ved 14-tiden norsk tid meldte Reuters at flytrafikken var i gang igjen, etter at selskapet hadde rettet opp feilen. Hendelsen førte til forsinkelser for mange reisende.
3 måneder siden
Et fly på vei fra Istanbul til Oslo måtte lande i Budapest etter at en passasjer oppførte seg sjikanerende og upassende. Passasjeren skal ha tatt kabinansatte på rumpa og forsøkt å beføle dem, og nektet å rette seg etter advarsler fra besetningen. Dette førte til at flyet måtte lande i Budapest, der politiet ventet for å fjerne den aktuelle passasjeren. Hendelsen har ført til betydelige forsinkelser for de andre passasjerene, og mange har mistet sine videre flyforbindelser.
4 måneder siden
Mange nordmenn ble strandet på flyplassen i Las Palmas etter at flyplassen fikk problemer med internettilkoblingen. Reisende opplevde lange køer og mangel på informasjon. TUI-passasjerer ventet i åtte timer før de fikk tilbud om hotell. Flyet, operert av Norwegian, måtte til slutt dra uten alle passasjerene for å overholde besetningens hviletidsbestemmelser. TUI beklager situasjonen og jobber med å finne hjemreiser for de berørte, noen via København. Passasjerene vil få informasjon så snart løsninger er klare.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
2 måneder siden
En britisk familie ble nektet ombordstigning på et Norwegian-fly fra Gatwick til København, da flyselskapets ansatte feilaktig vurderte passet til ektemannen som ugyldig. Bakgrunnen er at Norwegians ansatte ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om de nye passreglene som gjelder etter Brexit. Passet var gyldig for reise i EU, men ble likevel avvist. Norwegian har beklaget hendelsen og innrømmer at det ble gjort en feil. Familien skulle reise i forbindelse med en 60-årsdag, og beskriver situasjonen som svært stressende og skuffende. Norwegian vil prioritere familiens krav om kompensasjon.
3 måneder siden
Et fly fra United Airlines måtte returnere til Chicago O'Hare flyplass etter å ha truffet en prærieulv under avgang. Besetningen trodde først de hadde truffet en fugl, men det viste seg å være en prærieulv på rullebanen. Flyet landet trygt, og ingen av de 167 passasjerene eller seks kabinansatte ble skadet. Passasjerene ble ombooket til et annet fly samme kveld. Kollisjoner mellom fly og dyreliv er en økende bekymring, og selv om de fleste kollisjonene skjer med fugler, har det vært mange tilfeller med prærieulver, spesielt i deres paringssesong.
1 måned siden
Et fly fra Minneapolis til London måtte returnere på grunn av en brann ved Heathrow lufthavn, som er stengt inntil videre. Passasjerer beskriver først dårlig stemning ombord, men roser kapteinens informasjon underveis. Flere flyavganger mellom Gardermoen og Heathrow er innstilt som følge av hendelsen. I tillegg er en gruppe fra en bibelskole i Grimstad strandet i New York etter at deres fly ble kansellert, men de bevarer godt humør. Heathrow er en av Europas travleste flyplasser, og brannen har ført til omfattende forstyrrelser i flytrafikken.
3 måneder siden
Et United Airlines-fly på vei fra Amsterdam til New York måtte omdirigeres til Dublin etter at en 34 år gammel amerikansk passasjer urinerte i flysetet og midtgangen. Passasjeren var beruset og hadde blandet alkohol med beroligende midler på grunn av flyskrekk. Han ble arrestert i Dublin og erkjente seg skyldig i tre lovbrudd relatert til oppførsel om bord på flyet. Retten dømte mannen til å betale over 100.000 kroner i erstatning for de kostnadene han hadde påført flyselskapet, inkludert drivstoffutgifter for den ekstra turen til Dublin.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
2 måneder siden
Et fly fra Bergamo i Italia, med destinasjon Torp, måtte returnere grunnet en teknisk feil. Torp Lufthavn bekrefter at de er informert om situasjonen av Ryanair, men kjenner ikke detaljene rundt feilen. Ved landing ble passasjerene møtt av nødetater, og et nytt fly er satt inn for å frakte dem til Norge.