Næringslivsledere: Frykt svekker samarbeid og tillit
Norske næringslivsledere som Ole Robert Reitan, Frithjof Norman Lund og Emilie Stordalen deler sine bekymringer om krig, urolig økonomi, klimaendringer og kunstig intelligens. De gir råd til ferske ledere om hvordan de kan navigere i et uforutsigbart landskap ved å holde fast ved kjerneverdier og fremme samarbeid.
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Ole Robert Reitan advarer mot at summen av krefter som svekker samarbeid og tillit er den største trusselen mot langsiktig verdiskapning.
Sammendrag
Artikkelen presenterer synspunkter fra Rema-sjef Ole Robert Reitan, McKinsey-sjef Frithjof Norman Lund og Emilie Stordalen i Strawberry, som deler sine bekymringer og råd til ledere i møte med global usikkerhet. Reitan frykter at summen av krefter som svekker samarbeid, tillit og stabile rammer utgjør den største trusselen mot langsiktig verdiskapning. Han understreker viktigheten av å opprettholde felles virkelighetsgrunnlag og samarbeid for å møte utfordringer som klimakrisen og polarisering. McKinsey-sjef Lund peker på kunstig intelligens (AI) som den viktigste usikkerheten og muligheten, og fremhever behovet for å ligge i front på AI for å skape verdier.
Han råder ledere til å tenke større rundt AI og innovasjon, samt å sikre tilgang på de beste hodene. Emilie Stordalen i Strawberry er mest bekymret for det geopolitiske bildet og viktigheten av å slå ring om kjerneverdier som mangfold og inkludering. Hun mener private og offentlige virksomheter kan være en motvekt til polarisering ved å jobbe for verdier som forener oss, som tillit, åpenhet og likestilling. Reitan råder ferske ledere til å ikke la frykten ta styringen, men heller stå stødig i verdiene sine, selv når det koster ekstra.
Han fremhever at verdier er et kompass i vanskelige tider og at den viktigste jobben handler om mennesker. Lederne skal delta i Topplederdebatten under Arendalsuka 13. august.
Nøkkelentiteter
Ole Robert Reitan
Frithjof Norman Lund
Emilie Stordalen
E24
Reitan Retail AS
McKinsey
Strawberry
Futureboards
Arendalsuka
Norge