Mille (19) fra Bergen ble oppringt av en mann som utga seg for å være fra politiet, og som hevdet to menn forsøkte å ta opp billån i hennes navn. Svindleren, som fremsto rolig og pålitelig, lurte Mille til å logge inn på Digipost og bekrefte med Bank-ID, samt oppgi personnummer og passord. Han visste Milles adresse, navn og alder, noe som gjorde henne stresset og forvirret under den 30 minutter lange samtalen.
Mille mistet mellom 20. 000 og 50. 000 kroner, men innså svindelen etter samtalen og har anmeldt saken og kontaktet banken.
Maren Gjesdal, fagleder i Nettpatruljen i Vest politidistrikt, advarer om at politiet aldri vil be om Bank-ID eller passord over telefon, og råder folk til å legge på og selv kontakte politiet via kjente kanaler ved mistanke. Ragnhild Georgsen fra Sparebanken Norge bekrefter en kraftig økning i svindelsaker, spesielt der svindlere utgir seg for å være fra kjente aktører, med nesten 30 prosent økning fra i fjor. Hun understreker at svindlere nå retter seg mot alle aldersgrupper, ikke bare eldre, og oppfordrer til skepsis og å ringe tilbake på offentlige numre ved usikkerhet.